استخر باباامان بجنورد به عنوان تنها استخر رهاسازی ماهی قرمز پیش بینی شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

استخر باباامان بجنورد به عنوان تنها استخر رهاسازی ماهی قرمز پیش بینی شد

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری بجنورد گفت: با وجود فروش بیش از 140 هزار ماهی قرمز در خراسان شمالی، تنها استخر بابا امان برای رهاسازی این تعداد ماهی پیش بینی شده است

موفق در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر اظهار داشت: بوستان ملی باباامان به عنوان تنها مکان رهاسازی ماهیان قرمز سفره‌های عید در نظر گرفته شده است.

وی افزود: رهاسازی ماهی قرمز در استخر مجموعه گردشگری بش قارداش به علت مشکلات آب این استخر و نیاز آن به لایروبی مداوم ممنوع است.

موفق با بیان اینکه عمر طبیعی ماهیان قرمز بین ۱۲ تا ۲۰ سال است تصریح کرد: متاسفانه طول عمر این ماهیان در تنگ‌های بلورین حداکثر دو ماه بوده لذا رهاسازی آن‌ها در یک استخر یا حوض مناسب‌ترین و بهترین کار ممکن برای کسانی است که امکان نگهداری این ماهیان را در منزل خود ندارند.

وی بر آلودگی و وجود بیماری در برخی از این آبزیان تاکید و ادامه داد: مقدار زیادی از ماهی‌های قرمز در ماه‌های آخر سال توسط بعضی از افراد تکثیر شده و اصولا طبیعی به دنیا نیامده اند که قابلیت بازگشت به طبیعت را داشته باشند به همین دلیل بعضی از این ماهی‌ها ناقل انگل و قارچ‌هایی بوده که ممکن است برای آبزیان دیگر مضر باشند.

وی با بیان اینکه بهتر است این ماهیان در آب‌های طبیعی رها نشوند افزود: این آبزیان به دلیل همه چیز خوار بودن می‌توانند از تخم ماهی‌های دیگرتغذیه کرده که در صورت آزاد سازی در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی سبب تغییر در اکوسیستم طبیعی این مکان‌ها می‌شوند.

موفق اذعان داشت: ماهی‌های قرمز طبیعی در آب‌های شیرین و راکد زندگی می‌کنند و آبگیرها و مرداب‌ها زیستگاه اصلی این ماهیها می‌باشد (ماهی‌های قرمز اصولا در آب‌های راکد هستند) بنابراین اگر شهروندان قصد رها سازی آن‌ها را دارند جای این ماهیان فقط استخرها و حوض‌های دائمی پارک‌ها است ورهاسازی در رودها و دریاچه‌های طبیعی خطرناک است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری بجنورد افزود: متاسفانه بسیاری از شهروندان این ماهی‌های قرمز و به اصطلاح بی ضرر را در رودخانه‌ها رها کرده، غافل از اینکه این ماهی غذا و اکسیژن لازم برای ماهی‌های بومی رودخانه‌ها را مصرف می‌کند و احتمال دارد همین ماهی قرمز کوچک نسل یک ماهی بومی را با خطر انقراض مواجه سازد

دیدگاه خود را بیان کنید