صيد 800 تن کيلکا با 25 فروند شناور صيادي

یک‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

صيد 800 تن کيلکا با 25 فروند شناور صيادي
800 تن کیلکا با 25 فروند شناور صیادی در شهریور ماه در آب های استان گیلان صید شد
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان گفت : بیشترین میزان صید ماهیان کیلکا در آب های استان گیلان هر سال در شهریور
است.
محمد رضا فکوری ادامه داد: امسال نیز 25 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای بندر انزلی موفق به صید میانگین هر فروند 25 تن ماهی کیلکا شد.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان گفت : این میزان صیدکیلکا در شهریور برای کیلکاگیران راضی کننده بود اما میزان صید در مقایسه با صید شهریور پارسال با کاهش همراه بوده است.
فکوری تاکید کرد: با اغاز فصل مهرماه و شرایط نامساعد آب و هوایی هنوز کیلکاگیران یک شب هم موفق به دریاروی نشده اند.
فکوری اذعان داشت: سال گذشته هر شناور کیلکاگیر در استان گیلان بین 70 تا 80 تن کیلکا در مرداد ماه صید کرد و امسال هر شناور حداکثر موفق به صید 30 تن کیلکا شده بود.
این فعال بخش خصوصی در امر صید کیلکا اظهار داشت: معمولاً هر سال در پاییز و زمستان تعداد دریاروی ها برای صید کیلکا بسیار اندک است.
وی یادآور شد: سال گذشته هر فروند شناور 250 تن کیلکا صید کرده بود که در مجموع شش هزار و 250 تن صیدکیلکای استان گیلان را به همراه داشت.
امسال شناورها در ایام تابستان که فصل پیک صید است کمتر از سال گذشته موفق به صیدکیلکا شد.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان اظهار داشت: پنج درصد مجموع صید انجام شده در سال بابت خوراک انسانی در قالب کنسرو یا به صورت تازه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در ادامه گفت : بقیه کیلکای صید شده برای تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه های فرآوری قرار می گیرد و این در حالی است که قیمت کیلکایی که به مصرف خوراک انسانی می رسد بسیار بیشتر از قیمت پودر ماهی به دست آمده از کیلکا است
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان افزود : هم اکنون 29 فروند شناور کیلکاگیر در استان گیلان وجود دارد که 27 فروند آنها مشغول صید و دو فروند نیز در حال تعمیر است.
فکوری یادآور شد: از گذشته های دور شناورهای کیلکاگیر استان در بندر انزلی و بندر کیاشهر به صید می پرداخت که با افزایش حضور شانه دار مهاجم در آبهای خزر و کاهش چشمگیر ذخایر کیلکای دریای خزر، اکثر شناورهای فعال در بندر کیاشهر را سازمان شیلات خریداری کرد.
وی یاداور شد : تنها دو شناور کیلکا با مجوز بندر کیاشهر هم اکنون در استان گیلان فعالیت می کند که آنها نیز با وجود اینکه حوزه صیدشان آبهای کیاشهر است اما در آبهای انزلی به صید می پردازد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید