اعتراض به خشكاندن دريا در قشم

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

اعتراض به خشكاندن دريا در قشم

جمعي از فعالان محيط زيست در جزيره قشم با ارسال نامه‌اي به محمدجواد محمدي‌زاده، رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور، خواستار رسيدگي اين سازمان به توسعه ساخت‌وسازها در سواحل گلي جزيره قشم شدند. در اين نامه آمده است: همان‌طور كه مستحضريد قريب چهار ماه است كه سازمان منطقه آزاد قشم با مشاركت بخش خصوصي اقدام به پركردن 35 هكتار از بهترين سواحل گلي شمال جزيره در بندر درگهان نموده است و بدون توجه به اعتراضات شوراي شهر، تجمع مردم، مخالفت كارشناسان محيط زيست كشور و اصحاب رسانه، اين پروژه با شتاب روز افزوني ادامه يافته است.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: بر اساس مصاحبه‌هاي جنابعالي و معاونان و نيز مديركل محترم حفاظت محيط زيست استان هرمزگان روشن شده است كه اين پروژه فاقد طرح ارزيابي زيست‌محيطي و مجوز قانوني از سازمان حفاظت محيط زيست كشور مي‌باشد ضمن اينكه بدون هيچ شكي اجراي اين پروژه خلاف ماده 3 و 7 قانون اراضي مستحدث و ساحلي مصوب 29/4/1354 و خلاف اصل 50 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد. لازم به ذكر است كه ساحل گلي درگهان و هلر و پيرامون آن، محل تخم‌گذاري ميگوها و ساير آبزيان و محل تغذيه پرندگان مهاجر و نيز محل كاشت هزاران اصله درخت حرا در سال‌هاي گذشته مي‌باشد ضمن اينكه لنگرگاه قايق‌ها و لنج‌هاي صيادان محلي نيز ميباشد. توجه داشته باشيد كه هر روز و هر ساعتي كه مي‌گذرد ده‌ها تن خاك و سنگ در ساحل تخليه مي‌شود و جبران اين تخريب‌ها در كوتاه مدت ميسر نمي‌باشد. چگونه است كه وقتي كشور امارات متحده عربي كه ساحل آن فاقد ارزش زيست‌محيطي معادل سواحل كشورمان مي‌باشد اقدام به ساخت جزاير مصنوعي در خليج‌فارس مي‌نمايد، مسوولان محترم كشور از آن انتقاد مي‌كنند و به مراجع بين‌المللي شكايت مي‌برند و اكنون كه تخريب‌هاي مشابهي در كشور عزيزمان انجام مي‌شود اقدام جدي و درخوري صورت نمي‌پذيرد؟
چگونه است كه وقتي در رسانه‌هاي خارجي از نام جعلي خليج‌فارس استفاده مي‌شود، سفارت كشورمان در آن كشور اعتراض مي‌كند اما اكنون كه محيط‌زيست خليج‌فارس با رويه‌هاي ناصواب مسوولان در معرض تهديدات جدي قرار دارد، سكوت پيشه مي‌شود؟ آيا ارزش محيط زيست اين پهنه آبي كمتر از نام آن است؟ ما امضا‌كنندگان اين نامه از جنابعالي انتظار داريم برخلاف روال گذشته آن سازمان محترم، اين موضوع را در اولويت قرار داده و اهميت بيشتري براي آن قايل شويد و دستور توقف هر چه سريع‌تر اين پروژه و پيگرد قانوني متخلفان را صادر فرماييد

دیدگاه خود را بیان کنید