کاهش 5 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

کاهش 5 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

واکنش رئیس سازمان محیط زیست نسبت به اظهارات نماینده مجلس در مورد ببر سیبری، کاهش پنج سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه، امحاء تمام پسماندهای مخاطره آمیز کشور در تابستان امسال و ساخت اولین پارک آبی و آکواریوم طبیعی در آبهای جنوبی کشوراز مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

مخالفت مجلس با ورود ببرهای روسی/ واکنش تند رئیس سازمان محیط زیست

درحالیکه نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس این هفته به ورود چهار قلاده ببر جدید روسی به کشور واکنش نشان داده و آن را آزمون و خطایی دیگر دانسته رئیس سازمان محیط زیست چنین اظهار نظرهایی را غیر کارشناسی دانسته و از ورود قریب الوقوع این ببرها خبر می‌دهد.

انوشیروان محسنی بندپی نایب رییس فراکسیون محیط زیست اخیراً با اظهار بی اطلاعی در خصوص ورود 4 قلاده ببر روسی گفته است: ما هنوز علت بیماری ببر قبلی که حدود یکسال و نیم بیمار است را نمی‌دانیم لذا ورود ببرهای جدید در این شرایط به مصلحت نیست.

اما محمد جواد محمدی زاده در واکنش به اظهارات نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: در اجرای یک پروژه ممکن است مشکلاتی به وجود آید اما این دلیل نمی شود که برخی افراد با اظهار نظرهای غیر کارشناسی کل پروژه را زیر سوال ببرند.

محمدی زاده اظهار داشت: تعجب می کنم چگونه نایب رییس محترم فراکسیون محیط زیست مجلس به دلیل سهل انگاری دیگر ارگانها کل پروژه ورود ببرهای سیبری را به کشور که به اعتقاد من یک پروژه اساسی برای احیا یک گونه منقرض شده است زیر سوال می برد.

وی افزود: پروژه ای که سازمان محیط زیست به دنبال آن است احیا گونه های منقرض شده بر مبانی علمی است و قطعاً چنن پروژه ای تحت تأثیر اظهار نظر افراد مختلف قرار نمی گیرد.

امحاء تمام پسماندهای مخاطره آمیز کشور در تابستان امسال

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از امحاء تمام پسماندهای مخاطره آمیز کشور در تابستان امسال خبر داد.

فرهاد پورسخا با اشاره به مدیریت پسماند در کشور اظهار داشت: پیش بینی می کنیم حداکثر در تابستان تمام پسماندهای مخاطره آمیز را در کشور به طور کامل امحاء کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش مدیریت پسماند در سال 90 به برنامه کاملا جامعی در کشور رسیدیم، گفت: در سال گذشته شاهد کارهای بزرگ و عملیاتی در مدیریت پسماند در بخش پسماندهای عادی ، پسماندهای ویژه و پسماندهای پزشکی بودیم و سرمایه گذاری بسیار خوبی در این رابطه انجام شده است.

آموزش و پژوهش در حفظ محیط زیست حرف اول را می زند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آموزش و پژوهش در حفظ محیط زیست حرف اول را می زند وبه دلیل نبود آموزش های لازم نگاه سنتی به محیط زیست که عامل اصلی آسیب به آن است در چند سال اخیر نیز تغییر نکرده است.

محمد جواد محمدی زاده یکشنبه این هفته در جمع نمایندگان محیط زیست سراسر کشور در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنا بر فرمایشات و تاکید مقام معظم رهبری موضوع محیط زیست یک مسئله دست دوم نیست و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بنابراین باید با دقت بیشتری به حفاظت از آن پرداخت.

وی اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست از زمان تاسیس تاکنون دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده و هم اکنون به این نتیجه رسیده ایم که بحث آموزش و پژوهش در حفظ محیط زیست حرف اول را می زند، این در حالی است که متاسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده ایم و هدفمان این است که بخش آموزش را تقویت کنیم.

70 درصد پروژه دیوار صوتی بزرگراه کردستان کامل شد

کارشناس صوتی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: 70 درصد از نصب دیوار صوتی شفاف در بزرگراه کردستان به اتمام رسیده است.

این هفته حسین مهرآوران با بیان این که سال گذشته عملیات نصب و راه اندازی دیوار صوتی شفاف در بزرگراه شهید چمران انجام شد افزود: با تامین اعتبارات مورد نیاز به زودی پروژه نصب دیوار صوتی دربزرگراه کردستان نیز تکمیل می شود.

به گفته وی، با نصب دیوار صوتی در بخشی از بزرگراه شهید چمران میزان آلودگی صوتی در مناطق مسکونی این بزرگراه حدود 15 دسی بل کاهش داشته است و پیش بینی می‌کنیم با تکمیل پروژه نصب دیوار صوتی در بزرگراه کردستان میزان آلودگی صوتی در این بزرگراه از حدود 75 تا 80 دسی بل به 60 تا 65 دسی بل می رسد.

حفر کانال آتشبر در تالاب پریشان/ تاخیر در تامین حق آبه از سوی وزارت نیرو

در هفته جاری کارشناس مسئول تالابها ی سازمان محیط زیست گفت: برای جلوگیری ازآتش سوزی های احتمالی در تالاب پریشان سازمان محیط زیست اقدام به حفر آتش بر در این تالاب کرده است.

مسعود باقرزاده کریمی افزود: با توجه به کم آبی احتمالی تالاب پریشان در فصول آینده به ویژه فصل تابستان و آغاز آتش سوزیها در این تالاب تعدادی کانال دراطراف مکانهایی از تالاب پریشان که احساس می شود بیشتر دچار آتش سوزی شوند حفرشده تابه صورت آتش بر عمل کرده و از گسترش آتش سوزی ها جلوگیری کنند.

به گفته وی،اداره محیط زیست استان با نظارت بیشتر بر این تالاب در فصول کم آبی بایستی جلوی آغاز آتش سوزی در این تالاب را به سرعت بگیرد.

معاون دفتر زیستگاهها و مناطق سازمان محیط زیست تصریح کرد: در پی مکاتباتی که بهمن ماه گذشته با وزارت نیرو داشتیم ارائه حقابه 60 میلیون متر مکعبی تالاب پریشان از سد نرگسی در بالا دست آن مصوب شد ومقرر شد تا پایان سال آبی جاری محقق شود که تا کنون این اتفاق نیافتاده است.

ممنوعیت کامل شکار و بهره‌برداری بیش از حد به ضرر حیات وحش است

این هفته رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ممنوعیت کامل شکار موجب آسیب به محیط می‌شود گفت: بهره‌برداری بیش از حد نیز به ضرر حیات وحش است لذا باید در زمینه شکار تعادل رعایت شود.

محمد جواد محمدی زاده افزود: سازمان محیط زیست بر اساس قانونی که برای صید و شکار وجود دارد عمل می کند. بر اساس قانون شکار سازمان محیط زیست می تواند برای گونه های جانوری که به درجه ای از سن رسیده اند که ممکن است به طور طبیعی تلف شوند مجوز شکار صادر می کند وگرنه برای شکار حیوانی که جوان و در سن باروری است مجوز داده نمی شود.

معاون رییس جمهور گفت: حتی در برخی موارد پروانه صید شکار پرندگان مهاجری که امکان آلوده کردن محیط از ناحیه آنها وجود دارد نیز لغو می شود.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست اساسا و اصولا با موضوع شکار مطابق قانون موافقت دارد اما در جاهایی که احساس شود به حیات وحش و محیط زیست آسیب وارد می شود، شکار ممنوع می شود حتی اگر مجوز هم صادر شده باشد.

کاهش 5 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

کارشناس مسئول تالابها در سازمان محیط زیست گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود پنج سانتیمتر کاهش یافته است.

مسعود باقرزاده کریمی این هفته با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ارتفاع آب دریاچه ارومیه 05/1271 متر است که نسبت به سال گذشته 5 سانتیمتر کاهش یافته است.

به گفته وی، البته با توجه به بارش های نسبتاً خوب برف در ارتفاعات کردستان در فصل زمستان شاید در فصل بهار شرایط دریاچه ارومیه اندکی بهتر شود اما در مجموع در حال حاضر وضعیت این دریاچه مناسب نیست.

کریمی اظهار داشت: با وجود رایزنیها و پیگیری های سازمان محیط زیست در سال گذشته به جزیک مورد از سدی که روی رودخانه شهرچای است و حدود 70 تا 100 میلیون متر مکعب آب از آن برای دریاچه ارومیه رهاسازی شد وزارت نیرو حقابه تعیین شده از سایر سد های اطراف دریاچه ارومیه را تأمین نکرد.

ساخت اولین پارک آبی و آکواریوم طبیعی در آبهای جنوبی کشور

در هفته جاری معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، اکواریوم طبیعی زیر دریایی در آبهای جنوبی کشور احداث می‌شود.

عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه این اولین پارک آبی کشورخواهد بود اظهار داشت: راه اندازی این پارک می تواند باعث جذب بیشتر توریست در منطقه چابهار شود که در حال حاضر در مرحله مذاکره با استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان بنادر و کشتیرانی هستیم.

به گفته کرباسی، پیش بینی می شود که راه اندازی این پارک آبی به هشت میلیارد تومان اعتبار و حدود دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست ادامه داد: دراین پارک خدماتی همچون کلاس های آموزشی شنا ، غواصی ، مکان‌های ورزش ، بیمارستان امداد و نجات آبزیان پیش بینی شده است

دیدگاه خود را بیان کنید