برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها زاد و ولد ماهیان را کاهش می دهد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها زاد و ولد ماهیان را کاهش می دهد

مدیر کل شیلات گیلان گفت: برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها از عوامل مخرب انسانی است که میزان مهاجرت و زاد و ولد طبیعی ماهیان را کاهش می دهد

سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ماهیانی از قبیل قزل آلا، ماهی آزاد، سس ماهی، سیم، ماهیان خاویاری، ماهی سفید و غیره از گونه های شاخص رودخانه ها هستند که مصب یا مناطق بالا دست رودخانه ها محل تخمریزی آنها به شمار می رود.

وی همچنین با بیان اینکه ماهیان استخوانی حاشیه جنوبی خزر، رود کوچند وهمه ساله برای تخمگذاری باید به رودخانه های منتهی به این دریا مهاجرت کنند، اظهار داشت: ساخت سدهای کوچک و بزرگ در مسیر رودخانه ها و در نهایت کم آبی های فصلی از دیگر عوامل مهم تخریب مکانهای طبیعی تخمگذاری ماهیان استخوانی خزر هستند.

مدیرکل شیلات گیلان گفت: ورود انواع فاضلاب و پساب خانگی، صنعتی و کشاورزی به رودخانه های استان نیز به طور مستقیم باعث مرگ و میر ماهیان استخوانی می شوند.

وی افزود: تخریب مکانهای طبیعی تخم ریزی، آلودگی رودخانه ها و تالابهای گیلان روند زادآوری طبیعی ماهیان استخوانی خزر را با خطر جدی مواجه کرده است، اگر شیلات بطور مصنوعی ماهیان استخوانی را تکثیر و در رودخانه ها رها نکند صید این ماهیان از خزر غیرممکن خواهد شد.

سعیدی با بیان اینکه ماهی سفید، سوف، سیم، کپوروکفال مهمترین ماهیان استخوانی دریای خزرند، اظهار داشت: هرساله صیادان می توانند از 20 مهر تا 15 فروردین ماه در 300 کیلومتر از نوار ساحلی خزر در گیلان به فعالیت صید بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت چهارهزار و 44 صیاد عضو 54 شرکت تعاونی با صید سه هزار و500 تن انواع ماهیان استخوانی 297 میلیارد ریال درآمد کسب کردند، افزود: صید ماهیان استخوانی دریای خزر امسال درمقایسه با پارسال 11درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرکل شیلات گیلان در ادامه شرایط مساعد آب وهوای و تمدید 9 روزه فصل صید را از مهمترین دلایل افزایش صید دانست و یادآور شد: در فصل صید امسال هزار و 700 تن ماهی سفید، هزار و 650 تن ماهی کفال و 150 تن دیگر ماهیان استخوانی به تور صیادان گیلانی افتاده است

دیدگاه خود را بیان کنید