فعالیت‌های آبزی‌پروری شهرستان شازند توسعه می‌یابد

سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

فعالیت‌های آبزی‌پروری شهرستان شازند توسعه می‌یابد
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: فعالیت‌های آبزی‌پروری شهرستان شازند توسعه می‌یابد
حسن اکبری در اراک اظهار داشت: شهرستان شازند با داشتن اقلیم سرد و کوهستانی و داشتن میانگین 600 میلی‌متر بارندگی در طول سال یکی از شهرستان‌های مستعد آبزی‌پروری استان مرکزی است.
وی تصریح کرد: این شهرستان هم اکنون سالانه حدود 500 تن انواع آبزیان پرورشی به ویژه قزل‌آلا را تولید و روانه بازار می‌کند.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این شهرستان با داشتن 261 رشته قنات، 470 دهنه چشمه، یک هزار و 20 حلقه چاه، چندین سد خاکی و آب‌بند، یکی از شهرستان‌های پر آب استان به شمار می‌رود که با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری مردم به ویژه روستاییان و مسئولان امکان توسعه آبزی‌پروری تا 6 هزار تن در سال فراهم است.

اکبری ادامه داد: طی جلساتی که با فرماندار شهرستان شازند برگزار شده به دلیل اهمیت توسعه بخش آبزی ‌پروری و نقش مهم آن در ایجاد اشتغال شهرستان، مقرر شد که از محل اعتبارات آلایندگی شهرستان اعتباری حدود 50 میلیارد ریال به توسعه این بخش در شهرستان اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده تا علاوه بر توسعه بخش آبزی‌پروری شهرستان اقدامات دیگری از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی ویژه آبزی‌پروری برای روستاییان شهرستان با کمک دهیاری‌ها برگزار شود، اضافه کرد: به دلیل نقش مهمی که مصرف آبزیان به خصوص ماهی بر روی سلامت جامعه و انسان دارد، تصمیم بر این گرفته شد تا از محل این اعتبارات کلاس‌های آموزشی طبخ آبزیان نیز انجام و اقداماتی به منظور احداث و توسعه مراکز تفرجگاهی شیلاتی در بعضی از مراکز گردشگری شهرستان مثل سراب عباس‌آباد، چشمه بلاغ و... نیز انجام شود.

اکبری به انجام مطالعات تفضیلی منابع پر آب شهرستان با استفاده از اعتبارات فرمانداری شهرستان اشاره کرد و گفت: با مطالعه ظرفیت‌های آبزی‌پروری این منابع علاوه بر مشخص شدن توان تولید آبزیان پرورشی در شهرستان می‌توان مطالعات جامع انجام شده را به بخش خصوصی تحویل داده تا با مشارکت حقابه‌بران امکان احداث واحدهای آبزی‌پروری و توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری در شهرستان فراهم شود.

به گفته وی در دو سال اخیر بیشترین توسعه آبزی پروری استان مرکزی مربوط به شهرستان شازند بوده که حمایت فرمانداری شهرستان شازند و مسئولان استانی می‌تواند این شهرستان را به یکی از قطب‌های آبزی‌پروری غرب کشور تبدیل کند
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید