مرگ مشکوک یک دلفین در خوزستان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۲ بازدید

مرگ مشکوک یک دلفین در خوزستان

مسئول محیط زیست دریایی خوزستان از تلف شدن یک نوع دلفین از نوع گوژ پشت به دلایل نامعلومی در یکی از مناطق جذر و مدی استان خبر دا

خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمد صادق صبا در این باره اظهار داشت: این دلفین از نوع گوژپشت با نام علمی Sousa chinensis که به دلایل نامشخص تلف شده جزو گونه‌های در خطر انقراض دریایی و ضمیمه یک کنوانسیون CITES است.

وی گفت: چالش‌های زیست محیطی، تغییرات اجتماعی ـ اقتصادی و رونق صنعت و بازرگانی منطقه از جمله وجود بنادر تجاری و نفتی، صنایع متعدد پتروشیمی و صنعت شیلات باعث شده که شرایط اکولوژیکی، اکوسیستم و زیستمندان خور موسی به شدت تحت تأثیر این عوامل قرار گرفته و هر از چندگاهی شاهد این نوع رخدادها باشیم.

صادق صبا تلاش نهادهای دولتی متولی حفظ محیط زیست دریایی را به تنهایی کافی ندانسته و مشارکت داوطلبانه مردم در برنامه‌های حفاظت از محیط زیست را راهگشای چالش‌های حساس زیست محیطی و کاهش بهره‌برداری نابخردانه از طبیعت بیان کرد.

وی اضافه کرد: ریشه بیشتر مشکلات زیست محیطی، بیگانگی با طبیعت و راه حل این مشکلات و یا کاهش آن، آشتی با طبیعت و آموختن زبان طبیعت است.

صادق صبا درباره کشف لاشه این دلفین توضیح داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست دریایی استان خوزستان در بازدید خود از منطقه شاهد سوگواری یک دلفین ماده بر جسد نوزادش در خور بی‌حد از خوریات منشعب از خور موسی بودند. این مشاهدات حاکی از آن بود که والدین در حال تلاش برای فروبردن آن به زیر آب بودند و همکاران به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار بعدی و سردرگمی و به گل نشستن والدین در هنگام جزر، لاشه را از آب خارج و پس از انجام عملیات زیست سنجی و مستندسازی، در جزیره دارا دفن کردند

دیدگاه خود را بیان کنید