شیلات لرستان غرق در مشکلات

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۹ بازدید

شیلات لرستان غرق در مشکلات

در حالیکه استان لرستان قطب پرورش شیلات در میان استانهای غیرساحلی کشور است ولی همچنان این قابلیت استان در میان مشکلات مغفول مانده است

خبرنگار مهر، استان لرستان از جمله استانهای غیرساحلی است که دارای سه هزار و 39 دهنه چشمه، بیش از سه هزار و 250 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، هزار و 527 رشته قنات و دو هزار و 450 کیلومتر مسیر رودخانه و آبراهه است که این امکانات استان را دارای قابلیت و چشم انداز تولید 23 هزار تن گوشت ماهی در سال کرده است.

این در حالیست که در حال حاضر میزان تولید گوشت ماهی در استان بیش از 14 هزار تن در سال است که رتبه اول تولید ماهیان سردابی را در بین استانهای غیرساحلی از آن خود کرده است ولی همچنان این بخش نیازمند توسعه است.

از سوی دیگر وجود این قابلیت در پرورش ماهی در استانی غیرساحلی کمتر مورد توجه قرار گرفته تا صادرات ماهی از لرستان همچنان ظرفیتی دست نخورده باشد. همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش شیلات و صنایع جانبی این بخش از دیگر مواردی است که در استان لرستان مورد غفلت قرار گرفته است.

تولید 13 هزار تن ماهی قزل آلا در لرستان

مهرداد مرادی معاون شیلات استان لرستان در جلسه مشکلات بخش شیلات لرستان با اشاره به جایگاه ویژه شیلات لرستان در کشور به ویژه در بخش ماهیان سردآبی گفت: طبق آمارهای سال 90، در لرستان حدود 386 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی وجود دارد که از این تعداد 13 هزار و 216 تن ماهی قزل آلا استحصال شده است

وی افزود: شهرستان دورود با تولید بیش از 4100 تن بیشترین میزان تولید ماهی را در استان داراست و بعد از آن به ترتیب شهرستانهای الیگودرز، ازنا و الشتر بیشترین میزان تولید را دارند.

مرادی در ادامه گفت: شهرستان الشتر در حال حاضر حدود 2300 تن تولید دارد و در صورتیکه مجتمع های آن به بهره برداری برسد قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید ماهی استان را داراست.

معاون شیلات استان لرستان همچنین به تولیدات استان در بخش ماهیان گرم آبی اشاره کرد و گفت: در این بخش حدود هزار و 70 تن ماهی تولید می شود که بیش از 95 درصد آن در شهرستان دورود تولید می شود.

50 درصد بچه ماهی قزل آلای کشور در لرستان تولید می شود

مرادی همچنین با ارائه آماری در زمینه تکثیر ماهی گفت: در بخش تکثیر ماهی 10 مرکز تکثیر فعال در سطح استان وجود دارد که حدود 120 میلیون قطعه بچه ماهی تکثیر می کند و می توان گفت حدود 50 درصد تولید بچه ماهی قزل آلای کشور در استان لرستان صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در بخش ماهیان زینتی و آکواریومی حدود 3 مزرعه تولید و تکثیر ماهیان زینتی در شهرستانهای کوهدشت و بروجرد مشغول به فعالیت هستند که 650 هزار قطعه از این ماهیان را تولید می کنند.

مشکلات شیلات لرستان

مرادی با اشاره به مشکلات شیلات لرستان گفت: افزایش قیمت نهاده ها به ویژه خوراک ماهی از جمله مشکلات این بخش است به طوریکه حدود 60 درصد میزان هزینه های تولید مربوط به خوراک آبزیان است و افزایش هزینه های آن روی قیمت تمام شده تأثیر می گذارد.

وی پیشنهاد حمایت و تقویت کارخانجات تولید خوراک در استان را از طریق ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به آنها مطرح کرد

مشکل نبود بازارچه های عرضه بهداشتی آبزیان، تاثیر خشکسالی روی تولیدات، باز نشدن سامانه تجارت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نفت برای بخش شیلات برای در اختیار قرار دادن سوخت برای پرورش دهندگان ماهی از جمله سایر مشکلات در این حوزه بود که توسط مرادی برشمرده شد.

سرانه پایین مصرف ماهی در لرستان

وی همچنین به سرانه پایین مصرف آبزیان در کشور نسبت به سرانه مصرف جهانی اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی در کشور 8.5 کیلوگرم است در حالیکه در جهان 17 کیلوگرم است.

این مسئول ادامه داد: این میزان در لرستان حتی از سرانه مصرف کشوری هم پایین تر و حدود 4 کیلو و 350 گرم است.

مرادی علت پایین بودن سرانه مصرف آبزیان را نبود بازارچه های استاندارد و بهداشتی عرضه آبزیان، مشکل پاک کردن آبزیان و عدم آشنایی مصرف کنندگان با روش های طبخ دانست و عنوان کرد برای افزایش مصرف آبزیان به برنامه های فرهنگی در سطح وسیعی نیازمندیم.

به گفته معاون شیلات استان لرستان در سال گذشته به علت ساخت مزارع جدید، افزایش دانش پرورش دهندگان، استفاده از ادوات مکانیزه و سیستم پرورش لایه ای، لرستان 10 درصد افزایش تولید ماهی داشته است.

اقدامات دامپزشکی لرستان در زمینه شیلات

دکتر احسان سلیمانی معاون فنی دامپزشکی لرستان نیز در این جلسه به اقدامات دامپزشکی لرستان در زمینه شیلات اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مثبت دامپزشکی لرستان ایجاد اداره مبارزه با بیماری های آبزیان بوده است.

وی از عدم مراجعه و گزارش دهی پرورش دهندگان به این اداره کل انتقاد کرد و گفت: متأسفانه پرورش دهندگان از این امکان فراهم شده استفاده نمی کنند.

معاون فنی دامپزشکی لرستان در خصوص نظارت بر حمل و نقل آبزیان گفت: ناوگان حمل و نقل آبزیان در سطح استان تماماً ساماندهی شده و کد الکترونیکی برای آنها ثبت شده است و روزانه بارگیری و حمل آنها رصد می شود.

سلیمانی با انتقاد از نبود بازارچه های عرضه آبزیان در استان گفت: حدود 760 مرکز توزیع در سطح شهرستان خرم آباد وجود دارد که نظارت کامل و دقیق بر تمامی آنها با توجه به محدودیت نیروی انسانی میسر نیست.

ضرورت ایجاد کلینیک های تخصصی آبزیان

وی افزود: چنانچه بازارچه های عرضه آبزیان احداث شود، نظارت دامپزشکی به صورت روزانه بر آنها متمرکز می شود

سلیمانی به برنامه های دامپزشکی در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های موفق دامپزشکی در سال گذشته ایجاد یک آزمایشگاه تخصصی ردیابی باقیمانده دارویی در سطح استان بود که با بهره برداری از این آزمایشگاه تا شهریور ماه سال جاری، خیال مصرف کننده از مصرف آبزیان راحت می شود.

سلیمانی گفت: به منظور سهولت در امر نظارت بر عرضه بهداشتی آبزیان بایستی اولویت کاری مدیریت شیلات و دامپزشکی لرستان بر ایجاد بازارچه فروش آبزیان به ویژه در شهرهای بزرگ استان نظیر خرم آباد و بروجرد متمرکز شود.

وی همچنین پیشنهاد داد در شهرستانهایی که میزان آبزی پروری زیاد هست کلینیک های تخصصی آبزیان ایجاد شود.

وجود واسطه در فروش ماهی لرستان

کامران سهرابی مدیرعامل شرکت پارسیان زاگرس کوهدشت نیز در این جلسه یکی از مشکلات پرورش دهندگان ماهی را عدم شناخت ظرفیت استخرها دانست.

وی گفت: پرورش دهندگان ماهی بیش از ظرفیت استخرها در آنها ماهی می ریزند و لذا با مشکل تراکم مواجه می شوند و مجبور می شوند زیر قیمت به فروش برسانند.

علی علی زاده تولید کننده غذای ماهی و پرورش دهنده ماهی نیز مشکل اصلی واحدهای تولید غذای ماهی را عدم حمایت بانکها برای ارائه تسهیلات سرمایه در گردش دانست و گفت:علی رغم وجود واحدهای تولید غذای ماهی، غذای مورد نیاز پرورش دهندگان از خارج از استان تأمین می شود و پولهای زیادی را از استان خارج می کند.

علی محمد ملکی صادقی پرورش دهنده ماهی نیز گفت: عدم هماهنگی بین سازمانها و ادارات دولتی یک مانع بزرگ برای پرورش دهندگان است که وقت و انرژی زیادی از پرورش دهندگان می گیرد.

وی به وجود واسطه ها در فروش ماهیان اشاره کرد و گفت: در واقع واسطه ها قیمت ماهی را تعیین می کنند و سود چندانی عاید پرورش دهندگان نمی شود

دیدگاه خود را بیان کنید