تدوین برنامه راهبردی برای شناخت پتانسیل دریا مهمترین چالش است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۳۰ بازدید

تدوین برنامه راهبردی برای شناخت پتانسیل دریا مهمترین چالش است

شهر باف دروازه نوی، عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: کشور ما با سواحل طولانی، جزایر متعدد و دریاهای پیرامونی و همچنین دسترسی به اقیانوس، دارای یکی از بزرگترین منابع تولید کار و ثروت در جهان است.

وی افزود: وجود دستگاه ها، موسسات و مراکز پژوهشی همراه با کادری متخصص در حوزه علوم و فنون و مهندسی دریا و همچنین تجهیزات و امکانات مدرن، ایران را در زمینه علمی به کشوری مقتدر و مطرح در منطقه و نیز در سطح بین المللی تبدیل کرده است.

شهرباف به موضوع دوره های آموزشی کاربردی و برقراری تعامل با سازمان هایی چون علوم و فنون دریایی اشاره کرد و گفت: ضرورت تدوین برنامه راهبردی مشخص برای شناخت پتانسیل های دریاهای ایران، نیاز به برگزاری دوره های آموزشی کاربردی و ایجاد تعامل مناسب با ارگان ها و سازمان های ذیربط در حوزه علوم و فنون دریایی از مهمترین چالش های پیش رو در فناوری دریا است چنانچه بدون شک برای رسیدن به اهداف کلان ملی در تحقیقات و پژوهش، نیرو و تفکر انسانی متخصص و منابع بزرگ تولید کار و ثروت برنامه راهبردی مشخص و منسجم مورد نیاز است.

وی اظهار داشت: این برنامه با به کارگیری قابلیت ها به دنبال محصولی خواهد بود تا با تلاش محققان و متولیان امر به کالاهایی تبدیل شود که در زندگی مردم موثر باشد.

**
ایجاد صنایع مرتبط با توانمندی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است

شهر باف در ادامه با ارائه 2 الگو در حوزه پتانسیل های دریاهای ایران گفت: شناخت پتانسیل های موجود در دریا، توسعه و ارتقای زیستگاه آبزیان برای صیدهای محلی و صنعتی، ایجاد صنایع مرتبط با توانمندی آب دریا و مناطق ساحلی از مهمترین برنامه هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی به طرح های کلان در خصوص موسسه ملی اقیانوس شناسی اشاره کرد و افزود: با اشاره به طرح های کلانی که در خصوص موسسه ملی اقیانوس شناسی در حال انجام است می توان این طور بیان کرد که فناوری می تواند در توسعه ثروت و کار آفرینی از دریا نقش بسزایی ایفا می کند.

شهر باف خاطر نشان کرد: فناوری ریشه در تمامی حوزه ها و تخصص ها با انجام پروژه های بزرگ چند تخصصی از قوه به فعل تبدیل می شود و نقش اساسی در توسعه ثروت و کار آفرینی در دریا ها را حاصل می شود

دیدگاه خود را بیان کنید