تسهیل در صادرات ماهی از مزیت‌های ایجاد بازار ماهی‌فروشان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۹ بازدید

تسهیل در صادرات ماهی از مزیت‌های ایجاد بازار ماهی‌فروشان

ساماندهی خرید و فروش ماهی و تسهیل در عرضه و فرآوری اولیه، نظارت دقیق و موثر بر نحوه‌ نگهداری و عرضه بهداشتی آبزیان و تسهیل در صادرات ماهی سه مزیت عمده ایجاد بازار ماهی‌ فروشان است

(ایسنا)، منطقه گیلان، بازار سنتی عرضه ماهی در گیلان که در میدان اصلی شهر واقع شده بیش از 50 سال قدمت دارد و تنها بازار سنتی شهرستان رشت است، این بازار به صورت عمده و جرعی نیاز مصرف‌کنندگان را به آبزیان تامین می‌کند و براساس آمار اداره‌کل شیلات گیلان سالانه به طور میانگین 30 تا 40 هزار تن ماهی در گیلان از دریای خزر و استخرهای پرورش ماهی برداشت می شود که یا در بازارهای محلی و یا به صورت انفرادی به وسیله صیادان در میادین اصلی شهرها عرضه می‌شود.

نبود بازار منسجم و به سامان برای عرضه آبزیان در استانی که صیادی از جمله مشاغل اصلی مردمان آن است، اداره‌ کل شیلات گیلان را بر آن داشت تا ساخت بزرگترین بازار عرضه آبزیان کشور را در دستور کار خود قرار دهد، اولین بازار الگویی ماهی کشور در گیلان از سال 87 در زمینی به مساحت 17 هزار مترمربع در مسیر رشت - انزلی در منطقه خمام و در 3 طبقه، با اعتباری بالغ بر70 میلیارد ریال ساخته شده است.

در این راستا مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه گیلان، گفت: این بازار می‌تواند نقش مهمی در عرضه هرچه بیشتر و بهتر آبزیان داشته باشد زیرا ماده پروتئینی بسیار سریع فاسد می‌شود و اگر درست و به موقع عرضه نشود می‌تواند مصرف آن خطرآفرین باشد.

حجت سعیدی افزود: ساماندهی خرید و فروش ماهی و تسهیل در عرضه و فرآوری اولیه، نظارت دقیق و موثر بر نحوه‌ نگهداری و عرضه بهداشتی آبزیان و تسهیل در صادرات ماهی سه مزیت عمده ایجاد بازار ماهی‌فروشان است و با راه‌اندازی بازار بزرگ ماهی‌فروشی، به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای یک هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی گفت: وجود بازار منسجم ماهی علاوه بر اینکه خرید ماهی را از عمده فروشان تسهیل می‌کند این امکان را به وجود می‌آورد که خریداران در هر ساعت از شبانه‌روز به ماهی تازه دسترسی داشته باشند زیرا در حال حاضر عمده فروشان برای عرضه ماهی صید شده فقط می‌توانند بین ساعات 2 تا 4 بامداد به بازار ماهی‌فروشی رشت مراجعه و ماهی‌شان را به خرده‌فروشان و مغازه‌داران عرضه کنند، این درحالیست که صیادان، روزانه به طور میانگین 2 تا 3 بار از دریا ماهی صید می‌کنند که به دلیل قرار گرفتن بازار فعلی در بخش اصلی و مرکزی شهر و وجود ترافیک امکان عرضه ماهی تازه را در طول روز ندارند.

وی در ادامه افزود: در بازار فعلی، علاوه بر ماهی، دیگر اقلام و مواد غذایی و خوراکی هم به فروش می‌رسد و فضای مربوط به ماهی فروشان فضای قابل توجهی نیست که همین امر باعث عرضه نامناسب و غیربهداشتی ماهی نیز می‌شود و علاوه بر آن بهداشت بازار نیز زیر سوال می‌رود و چهره همیشه کثیفی را برای خریداران به ترسیم می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله به طور میانگین 10 هزار تن ماهی از گیلان به طور پراکنده و غیرمتمرکز به استان‌های دیگر و برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود که صادر کردن این مقدار ماهی به دلیل نبود پایانه‌ی صادراتی استاندارد و بهداشتی آبزیان، به کندی صورت می‌گیرد، ولی با وجود این بازار و استقرار مرکز دامپزشکی به صورت شبانه‌روزی، گواهی سلامت برای آبزیان با سرعت بیشتری صادر شده و کار صادرات تسریع می‌شود.

وی تصریح کرد: بازار ماهی‌فروشان می‌تواند صادرات ماهی از گیلان را تا حدود 4 برابر افزایش می‌دهد که این امر می‌تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی صیادان نیز داشته باشد.

بهروز علیپور یکی از فروشندگان ماهی که در مغازه ماهی فروشی‌اش انواع ماهی سفید، قزل‌آلا، کپور و کفال می‌فروشد، به خبرنگار ایسنا گفت: بازار فعلی به دلیل کمبود فضا دیگر پاسخگوی مشتریان و گردشگران به ویژه در فصول گردشگری نیست و نبود پارکینگ و ترافیک شدید اطراف آن نیز بر مشکلات بازار ماهی‌فروشان می‌افزاید.

وی افزود: در استان‌های همجوار مانند گلستان و مازندران بازارهایی مخصوص عرضه ماهی وجود دارد و گیلان نیز به عنوان استان ساحلی، نیازمند چنین بازاری است.

حمید مصطفوی ماهی فروش 35 ساله‌ای که بیش از 12 سال در بازار رشت، ماهی می‌فروشد نیز در ادامه به خبرنگار ایسنا با ابراز خرسندی از ایجاد بازار الگویی ماهی‌فروشان رشت گفت: ماهی فروشان رشت چون بازار منسجم و توسعه یافته‌ای ندارند نمی‌توانند ماهی را در تمام ساعات شبانه‌روز به صورت تازه عرضه کنند.

وی معتقد است: علاوه بر عرضه آسان و بهداشتی ماهی، بازار الگویی ماهی‌فروشان می‌تواند یکی از مکان‌های مورد توجه مسافران و گردشگران هم باشد.

به گزارش ایسنا، گیلان در تولید و پرورش ماهی از استان‌های مطرح کشور است، بدیهی است ایجاد بازار بزرگ الگویی ماهی فروشان نه تنها راهبرد توسعه‌ای برای ساماندهی عرضه ماهی است بلکه در آینده‌ای نزدیک، پایانه صادراتی آبزیان کشور و مکانی برای عرضه غذاهای دریایی نیز خواهد شد که نقش مهمی در ساماندهی عرضه بهداشتی و منطبق با استانداردهای جهانی داشته گامی برای توسعه اقتصادی استان و کشور نیز خواهد بود

دیدگاه خود را بیان کنید