کاهش طول دوره پرورش در راستای افزایش بهره‌وری

چهار‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
کاهش طول دوره پرورش در راستای افزایش بهره‌وری
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر لزوم «افزایش تولید در واحد حجم»، گفت: در پی «کاهش طول دوره پرورش» هستیم.

محمود صیادبورانی اظهار کرد: علاوه بر به کارگیری تمهیدات مختلف از جمله استفاده از تجهیزات مدرن آبزی‌پروری برای ارتقای بهره‌وری آب، ارتقای بهره‌وری فضا نیز در این حوزه به صورت جدی دنبال می‌شود. در همین‌راستا، به کاهش آب تازه ورودی در مزارع آبزی‌پروری استان، از 10 لیتر به یک لیتر در ثانیه به ازای تولید هر تن ماهی قزل‌آلا دست یافته‌ایم.

این مسئول ادامه داد: با استفاده از تجهیزات مدرن و ماهیان اصلاح‌نژادشده و به‌کارگیری خوراک استاندارد در مزارع آبزی‌پروری استان، افزایش تولید در واحد حجم محقق شده است. همچنین میزان تولید در واحد حجم از 7 کیلوگرم در سال 75، به 34 کیلوگرم در سال 94 افزایش یافته است.

وی کاهش طول دوره پرورش را از دیگر اقدامات مهم، در راستای ارتقای بهره‌وری در حوزه آبزی‌پروری استان برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع برای آن دسته از کشاورزانی که از منابع آب کشاورزی (آب چاه) استفاده می‌کنند بسیار سودآور است؛ در واقع بهره‌برداران استان زنجان می‌توانند در فصول کشاورزی اعم از بهار و تابستان، با رهاسازی ماهی قزل‌آلای 5 گرمی در فروردین، هنگام شهریور ماهی 600 گرمی برداشت کنند.

صیادبورانی با بیان این‌که تولید ماهی 600 گرمی در استان، نتیجه استفاده از ماهیان اصلاح‌ نژادشده است، تصریح کرد: وزن ماهی قزل‌آلای بومی که قبلا در استان پرورش داده می‌شد، در 6 ماه از 250 تا 300 گرم فراتر نمی‌رفت و اغلب بهره‌برداران مجبور می‌شدند که برای افزایش وزن ماهی تا اواخر پاییز از منابع آبی خود استفاده کنند. از این‌رو، استفاده از ماهیان اصلاح نژادشده در مدت زمان کمتر و با مصرف آب کم‌تر، ماهیانی با وزن بالاتر تولید می‌کند

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید