پرورش ماهیان خاویاری در سدهای آذربایجان شرقی توسعه می‌یابد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۶ بازدید

پرورش ماهیان خاویاری در سدهای آذربایجان شرقی توسعه می‌یابد

مدیر امورشیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، محمد صمدزاده در نشست شورای مدیران سازمان گفت: به منظور استفاده بهینه از منابع موجود برای توسعه بخش کشاورزی، این امر با حمایت از سرمایه گذاران در فاز اجرایی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت تولید ماهیان خاویاری در آب‌های شیرین استان، خاطرنشان کرد: ماهیان خاویاری با ارزشترین ماهیان دنیا هستند؛ تا سال‌های اخیر دریای مازندران مأمن اصلی این ماهی‌ها بوده و کشورهای ایران و روسیه، عمده تولیدکنندگان خاویار جهان به شمار می‌رفتند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان با اشاره به این موضوع که آذربایجان شرقی از امکانات و استعدادهای خوبی برای توسعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی برخوردار است، گفت: پیگیری و حل مشکلات موجود در تفاهم نامه بین شرکت آب منطقه‌ای و این سازمان در خصوص استفاده دو منظوره از چاه‌های کشاورزی برای آبزی پروری و پیگیری تفاهم نامه‌ای مبنی بر توسعه آبزی پروری در استخرهای احداث شده توسط مدیریت آب و خاک استان از برنامه‌های شاخص این مدیریت بوده است.

صمد زاده با اشاره به برنامه‌های سازمان در توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری در دریاچه سدهای استان، افزود: از سال1390 پایلوت پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران کلیبر عملیاتی شده است. پرورش فیل ماهی در قفس در این دریاچه، با 1000 قطعه ماهی 100 گرمی، آغاز شد و با حداقل تلفات در طول دوره رشد 305 روزه، وزن این ماهیان به طور متوسط به 3.5 کیلوگرم رسید.

وی، هزینه‌های یک ساله پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران را 500 میلیون ریال و ارزش افزوده این محصول تا حال حاضر را 250 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: پرورش این ماهیان با رعایت دقیق الگوها و استانداردهای بین المللی انجام شده است.

صمد زاده با اشاره به این‌که خاویار دریای خزر به دلیل ممنوعیت صید ناشی از خطر انقراض نسل ماهیان خاویاری، در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود، عنوان کرد: در سالهای اخیر، ایران در زمینه صید این ماهیان و استحصال خاویار رتبه دوم جهان را داشته و برند خاویار لوکس جهانی را از آن خود کرده بود.

وی با اشاره به توجه این مدیریت بر ترویج استفاده از آبزیان در فرهنگ غذایی جامعه، گفت: سرانه مصرف گوشت سفید در استان چهار کیلو گرم است و تلاش می‌شود ضمن فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف این ماده غذایی و قراردادن ماهی در سبد غذایی خانوارها، مصرف آن در سطح استان افزایش یابد؛ برنامه پنج ساله سازمان جهاد کشاورزی بر افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی تا شش کیلوگرم هدف گذاری شده است.

صمد زاده، با اشاره به برنامه ریزی برای تولید بیش از 3700 تن از انواع آبزیان در استان و بر اساس تولید پیش بینی شده در سال اول برنامه توسعه پنجم، از حمایت‌های این مدیریت از آبزی پروران خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، پیش بینی می‌شود که در برنامه پنج ساله آینده میزان تولید به بیش از 6000 تن افزایش یابد

دیدگاه خود را بیان کنید