رهاسازی 70 هزار قطعه بچه ماهی در منبع آبی سد ارس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

رهاسازی 70 هزار قطعه بچه ماهی در منبع آبی سد ارس

شیرولیلو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، با اشاره به توافقات رسمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان مبنی بر حفظ و غنی سازی منابع آبی مرزی بین دو کشور، افزود: در این راستا عملیات رها سازی 70 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی داخلی جمهوری نخجوان توسط ایران انجام شد.

وی با بیان اینکه این بچه ماهیها شامل انواع ماهیان گرمابی آمور، بیگ هد، فیتوفاک و کپور در اوزان متوسط 5 گرم بوده که در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی شهید کاظمی پلدشت تولید و پرورش یافته اند، اظهار داشت: یکی از مهمترین منابع آبی برای پرورش ماهی، منبع آبی ارس بوده که سالانه بچه ماهیان تکثیر یافته جهت غنی سازی و بازسازی ذخایر منابع آبی در این منبع آبی رها می شوند.

مدیر کل شیلات و جانوران آبزی جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به پرورش شاه میگوی دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس، عنوان کرد: این جانور آبزی ارزشمند توسط شرکتهای بهره بردار با استفاده از اکیپ های صیادی، صید و بعد از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده به کشور های خارجی به ویژه آلمان و فرانسه در اروپا صادر می شود.

شیرولیلو شاه میگو را از غذاهای گرانقیمت رستورانهای لوکس اروپا دانست و با اشاره به اینکه صادرات این محصول ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد، عنوان کرد: پرورش شاه میگو در طول سال طی سه دوره زمانی و هر دوره به مدت دو ماهه انجام می شود.

وی دریاچه پشت سد ارس را بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی با ظرفیت تولید 280 تن در سال اعلام کرد و گفت: مصرف میگو به دلیل بالا بودن میزان اسیدهای چرب غیر اشباع امگا سه موجود در آن در پیشگیری و درمان آسم در دوران کودکی و در افرادی دارای مشکل افزایش کلسترول خون موثر است.

وی دریاچه پشت سد ارس را یکی از بزرگترین و مستعدترین منابع آبزی پروری کشور و آذربایجان غربی دانست و با بیان اینکه سد ارس یکی از منابع اصلی تولید شاه میگو کشور محسوب می شود، ادامه داد: هم اکنون شش شرکت بهره بردار در زمینه استحصال و صادرات این آبزی مجوز صادرات دارند.

آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید آبزی در بین 17 استان غیر ساحلی کشور را داشته که درراستای افزایش گونه ها تکثیر 4 گونه بچه ماهی خاویار در مرکز پرورش ماهیان گرمابی شهید کاظمی پلدشت آغاز شده که این مرکز تنها مرکز تکثیر پرورش ماهیان گرمابی در شمالغرب کشور بوده و سالانه بطور میانگین 10میلیون قطعه بچه ماهی در آن پرورش و در منابع آذربایجان غربی به خصوص سدها رها می شوند

دیدگاه خود را بیان کنید