تشکیل ناوگان تحقیقات دریایی در کشور الزامی است

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۹ بازدید

تشکیل ناوگان تحقیقات دریایی در کشور الزامی است
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه تشکیل ناوگان تحقیقات دریایی کشور الزامی است گفت: با همکاری این پژوهشگاه و سازمان های فعال در عرصه دریا و اقیانوس، در صدد تشکیل ناوگان تحقیقات دریایی در کشور هستیم.
وحید چگینی اظهار کرد: کشورهای مختلفی که در اقیانوس ها و دریاها سرمایه گذاری کرده اند و سهم دریاها و اقیانوس ها در تولید ناخالص ملی آنها بسیار بیشتر از کشور ما است، دارای ناوگان تحقیقات دریایی هستند.

وی افزود: از آنجا که ایران در شمال و جنوب در محاصره آب قرار دارد، مطالعات بیشتری باید انجام شود و نگاه مسولان برای سرعت گرفتن توسعه در کشور باید از مناطق بری به بحری سوق داده شود.

چگینی ادامه داد: بخش زیادی از درآمد کشورهای مختلف از دریاها و اقیانوس هاست اما در ایران درآمد ناخالص ملی از دریا حدود 2 درصد است که بررسی ها نشان می دهد این میزان باید حداقل به 10 درصد افزایش یابد،

سهم تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته جهان از دریاها و اقیانوس ها 7 تا 10 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه باید با سرمایه گذاری در عرصه دریاها از ظرفیت این پهنه ها بیشتر استفاده کنیم گفت: از این رو قرار شد با همکاری سازمان های فعال در عرصه دریا ناوگان تحقیقاتی دریایی در کشور ایجاد شود.

چگینی افزود: این ناوگان های تحقیقاتی شامل شناورهای تحقیقاتی با ابعاد مختلف خواهد بود، شناورهایی با ابعاد کوچک در حدی که کارهای ساحلی انجام دهند تا شناورهایی با ابعادی که در دریاهای محدود تا اقیانوس ها فعالیت می کنند و یا شناورهایی که توان اعزام به قطب جنوب یا شمال را دارند، این ناوگان را تشکیل خواهند داد.

وی اظهار کرد: لزوما نباید شناورهای ناوگان ملی تحقیقاتی دریایی متعلق به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی باشد بلکه می توان در قالب تفاهم نامه از شناورهای سازمان های دریایی استفاده کرد.

چگینی گفت: از جمله سازمان هایی که می توانند در این زمینه همکاری کنند سازمان های زمین شناسی، نقشه برداری، جغرافیای نیروهای مسلح، شیلات، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با برخی از این نهادها مذاکراتی انجام شده است.

وی ادامه داد: منتظر آماده شدن کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما هستیم تا بعد از آن با سازمان های دریایی با جدیت وارد مذاکره شویم.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید