20 درصد آبزی پرورش کشور مختص مازندران است

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۸۰ بازدید

20 درصد آبزی پرورش کشور مختص مازندران است
معاون شیلات مازندران گفت: مازندران با تولید بیش از 68 هزارتن ماهی از دو هزار و 840 مرکز آبزی پروری 20 درصد از سهم آبزی پروری کشور را به خود اختصاص داده است.
ولی اله محمد زاده در مراسم بهره برداری از هجدهمین مزرعه پرورش ماهی در شهرستان قائمشهر در خصوص آخرین وضعیت شیلاتی استان اظهار داشت : این میزان تولیدات شامل 18 هزار و 300 تن ماهیان بخش سردآبی و 50 هزار تن بخش گرمابی و 300 کیلو خاویار بوده است.
معاون مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به استفاده بهینه از پرورش ماهی دومنظوره بیان داشت : در این روش پرورش ماهی با استفاده از چاههای کشاورزی و به صورت دو منظوره صورت می گیرد و آب برگشتی استخرهای ماهی در مزارع اطراف و باغات کشاورزی قابل بهره برداری می شود.
وی افزود : در مازندران 175 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا موجود است که سال گذشته سه هزار و 500 تن تولید داشتیم.
محمد زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت : در این خصوص ما سندی را به نام توسعه جامع شیلات در افق 2004 تهیه کردیم که بر اساس آن فعالیت های شیلات و آبزی پروری از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و کل چرخه تولید تا بازار هدف در داخل کشورانجام شده و موجب ارزآوری هم خواهد شد.
وی تصریح کرد : در سال گذشته 300 کیلوگرم خاویار به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان صادر شده است و همچنین با صادرات هفت هزار تنی ماهی گرمابی و قزل آلا به خارج از کشور32 میلیون دلار ارز آوری در کشور داشته ایم.
عسکری فر مدیرجهاد کشاورزی قائمشهراظهار داشت : در قائمشهر 18 مزرعه پرورش ماهی در حال تولید و چهار مزرعه در حال ساخت وجود دارد و در سال گذشته 517 تن ماهی قزل آلا در این مزارع تولید و 230 نفر هم بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش آبزی پروری این شهرستان مشغول بکار هستند.
وی در خصوص مرکز آبزی پروری فوق که هجدهمین مزرعه پرورش ماهی در قائمشهر بوده بیان داشت : این استخر دو منظوره با600 متر مربع وسعت و ظرفیت پرورش 80 هزار بچه ماهی با سرمایه گذاری 520 میلیون تومان احداث شده که 300 میلیون تومان آن را مجری طرح محمد علی مجدی پرداخته و مابقی آن را از سوی کارگروه توسعه کشاورزی تأمین شده است
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید