همکاری ایران و مالزی در بخش شیلات

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۷ بازدید

همکاری ایران و مالزی در بخش شیلات
سرانه مصرف ماهی در مالزی 56 کیلو
در حالی که اقدامات اولیه برای همکاری ایران و مالزی در بخش شیلات و صادرات غذاهای دریایی از سیستان و بلوچستان به مالزی فراهم شده است، نتایج تازه ترین تحقیقات مالزی که روز پنجشنبه همزمان با گشایش نمایشگاه غذای دریایی در کوالالامپور عرضه شد نشان می دهد هر مالزیایی 56.5 کیلوگرم ماهی در سال مصرف می کند.
براساس این آمار، میانگین مصرف جهانی ماهی در سال زیر 20 کیلوگرم است. ماهی مرکب، تیلاپیا، گربه ماهی و میگو از جمله اقلام پرمصرف در سبد غذایی مردم مالزی است.

شیلات استان سیستان و بلوچستان ایران ماه جاری در کوالالامپور با یکی از شرکت های مالزیایی قرارداد همکاری منعقد کرد.

براساس این قرارداد زمینه همکاری شیلات سیستان و بلوچستان در صادرات انواع تون ماهی و گربه ماهی از چابهار به مالزی فراهم می شود.

ˈعبدالبصیر محمدˈ مدیر عامل سازمان بین المللی اطلاعات بازاریابی و مشاور فنی خدمات برای محصولات شیلات در منطقه آسیا و اقیانوسیه در حاشیه این نمایشگاه آمادگی این سازمان را برای همکاری با ایران در بخش شیلات اعلام کرد.

وی که نشست هایی با هیات استان سیستان و بلوچستان در اوایل خردادماه جاری برگزار کرده است، گفت که براساس مذاکرات شیلات ایران توان حضور در مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا را دارد.

وی گفت که صنایع غذایی دریایی ایران می تواند وارد بازار مالزی شود و همکاری های دو جانبه به نفع دو طرف است.

تحقیقات انجام شده در مالزی نشان می دهد که مردم مالزی علاقه ویژه ای به خرید ماهی های وارداتی از جمله سالمون، صدف و همچنین روغن ماهی دارند که در مقایسه با محصولات محلی گران تر است.

نمایشگاه سه روزه غذای دریایی مالزی با شرکت کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا از امروز در مرکز تجارت جهاتی پوترا شهر کوالالامپور میزبان علاقه مندان به غذای دریای است.

براساس آمار ارایه شده در این نمایشگاه هر خانواده مالزیایی به طور میانگین حدود 100 رینگیت (33 دلار) در ماه به خرید انواع ماهی اختصاص می دهد و مصرف این نوع گوشت ها از گوشت مرغ و گوسفند بیشتر است.

براساس نتایج تحقیقات 37 درصد از مردم مالزی روزانه یک وعده غذایی دریایی در برنامه خود دارند و 54 درصد از مردم این کشور نیز در هفته یک تا سه بار ماهی مصرف می کنند.

آمارها نشان می دهد که از سال 2005 تاکنون قیمت ماهی به طور میانگین سالیانه 6.2 درصد در مالزی افزایش داشته است.

براساس آمار سال 2009 مردم مالدیو با مصرف سرانه 139 کیلوگرم ماهی در رده نخست جهان قرار دارند. مردم ایسلند با مصرف 88.3 کیلوگرم دوم و کشور کوچکی در اقیانوس آرام با 72.4 گیلوگرم سوم است. پرتغال نیز با 61.1 کیلوگرم جز پرمصرف ترین کشورهای در زمینه ماهی به شمار می رود.

میانگین مصرف ماهی در ایران حدود 10 کیلوگرم است.

ماهی و آبزیان از جمه مواد غذایی هستند که تأثیر مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری ها دارند. این مواد غذایی مفید که دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی هستند، چنانچه به مقدار کافی یعنی هفته ای دو تا سه بار در برنامه غذایی افراد گنجانده شوند در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و حتی کنترل و کمک به بهبود عوارض و اختلالات مختلف، اثرات مهمی خواهند داشت.

امروزه ثابت شده است که مصرف ماهی و آبزیان به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده خاصی به نام ˈامگا – 3ˈ در پایین آوردن چربی های نامطلوب خون مانند کلسترول تام و تری گلیسرید تأثیر مهمی دارد، همچنین در حفظ تعادل فشار خون و نگهداری آن در حد مناسب مؤثر است.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید