گیلان باید در پرورش ماهی در قفس و افزایش بهره وری پیشگام باشد

چهار‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

گیلان باید در پرورش ماهی در قفس و افزایش بهره وری پیشگام باشد
قائم مقام سازمان شیلات ایران گفت: استان گیلان با شرایط مناسب آب و هوایی و پیشینه غنی باید در زمینه افزایش بهره وری در تولید آبزیان و پرورش ماهی در قفس پیشگام باشد.
سیف الله حقیقی در آیین معارفه مدیرکل جدید شیلات گیلان اظهار کرد: کشور ما با بیش از پنج هزار کیلومتر طول ساحل نتوانسته جایگاه شایسته در پرورش ماهی در قفس پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: کشوری مانند نروژ قریب دو میلیون تن از پرورش ماهی در قفس تولید دارد، در حالیکه کل آبزی پروری در کشور ما 350 هزار تن و با صید و غیره 850 هزار تن است.

حقیقی با اشاره به حدود 250 میلی لیتر متوسط بارندگی در کشور بعنوان یکی از عوامل محدودکننده کشاورزی ادامه داد: پرورش آبزیان از راه های مهم و مطمئن برای خودکفایی در زمینه غذایی است .

وی افزود: با اقدامات صورت گرفته اکنون در مناطق مرکزی کشور فرهنگ آبزی پروری و آبزی مصرفی ارتقاء یافته ولی در استان گیلان با توجه به پیشینه، انتظار بیشتری می رود .

قائم مقام سازمان شیلات ایران ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی و مدیریت ، کمک و تخصیص بودجه از سوی استانداری گیلان شاهد افزایش بهره وری در تولید آبزیان و همچنین پرورش ماهی در قفس در این استان دارای مزیت های فراوان آبزی پروری باشیم.

*بهره وری پایین سیستم ها

معاون برنامه ریزی استاندار گیلان نیز در این مراسم گفت: یکی از بحث های مهم توسعه استان، برنامه ریزی برای تولید بر پایه مزیت های طبیعی و خدادادی است.

ˈمحمدحسین اصغریانˈ با اشاره به مزیت های فراوان استان برای تولیدات کشاورزی خاطرنشان کرد: ما از این مزیت بزرگ خیلی استفاده نکرده ایم و بهره وری سیستم ها پایین است .

وی خاطرنشان کرد : این مساله که موجب از بین رفتن بسیاری از ذخایر ارزشمند ماست، به عملکرد ما باز می گردد.

وی افزود: پرورش آبزیان با توجه به کیفیت ، ارزش افزوده بالا، انطباق با مزیت استان و عدم آلایندگی محیط زیست و همچنین اشتغالزایی و تامین غذای سالم بهترین زمینه تولید در گیلان است.

اصغریان تصریح کرد: گیلان با مزیت های فراوان و منابع آبی، می تواند چند برابر وضعیت فعلی تولیدات کشاورزی و آبزی پروری داشته باشد ولی عملکرد سنتی و غیرعلمی بهره وری را در همه بخش ها پایین آورده است.

معاون برنامه ریزی استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی و تلاش مسئولان ذیربط شاهد افزایش تولید در آبزی پروری و سایر بخش ها باشیم.

* اهمیت مراکز تکثیر

مدیرکل جدید شیلات گیلان نیز بازسازی ذخایر را از وظایف پایه ای و ذاتی شیلات عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به آلوده بودن رودخانه ها و کاهش تکثیر طبیعی به ناچار باید به تکثیر مصنوعی روی بیاوریم .

ˈاسحاق شعبانیˈ اظهار کرد: مراکز تکثیر در گیلان زحمات زیادی را کشیده اند و این میزان صید و مشاغل حاصل زحمات این مراکز است.

وی نوسازی و تجهیز این مراکز ، تجهیز و تامین اعتبار برای حفظ ذخایر را برای کمک به شغل صیادی و همچنین آبزی پروری در استان الزامی خواند.

شعبانی یادآور شد: سالانه چهار هزار تن برداشت ماهیان استخوانی و به همین اندازه نیز برداشت غیرمجاز در گیلان داریم.

وی برنامه ریزی برای افزایش تولید و گسترش فرهنگ آبزی پروری و آبزی مصرفی ، بازسازی ذخایر و احیای زیستگاه ها، پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری را از جمله برنامه های مهم پیش رو عنوان کرد.

معاون شیلات گیلان نیز در این مراسم عملکرد این سازمان را 10 تا 15 درصد بالاتر از برنامه پنجم توسعه عنوان و بیان کرد: در سال های اخیر 25 تا 30 درصد افزایش تولید آبزیان داشتیم .

ˈ مهدی واعظی ˈ اظهار کرد : در بازسازی ذخایر نیز نزدیک به 200 میلیون قطعه تولید کردیم .

در این مراسم ˈ اسحاق شعبانی ˈ به عنوان مدیرکل جدید شیلات گیلان معرفی و از زحمات ˈ حجت سعیدیˈ قدردانی شد.

گیلان از دیرباز از مراکز مهم شیلاتی کشور بشمار می رفت
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید