ایران باید برند خاویار دریای خزر راحفظ کند

چهار‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

ایران باید برند خاویار دریای خزر راحفظ کند
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات گفت: ایران باید برند خاویار دریای خزر را حفظ کند.
حسین عبدالحی در آیین معارفه مدیرکل جدید شیلات استان گیلان اظهار کرد : باید پرورش ماهیان خاویاری را جایگزین صید این گونه کنیم .

وی خاطرنشان کرد : بر همین اساس در سال 92 یک تن خاویار پرورشی صادر شده که امید می رود این میزان در پایان سالجاری به سه تن برسد.

وی با بیان اینکه سازمان شیلات به مولدان پرورشی برای تأمین بچه ماهی خاویاری مورد نیاز برنامه داده، تصریح کرد: حتی در جهت تسریع امور مجوز تکثیر ماهیان پرورشی به بخش خصوصی نیز مجوز داده شده است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ، رویکرد کلان این سازمان در دولت یازدهم را ارتقای بهره وری و توسعه انتقال آبزی پروری از آب شیرین به آب های شور عنوان و اضافه کرد: با این رویکرد کوشیده ایم با توجه به محدودیت منابع آبی و هزینه های حق آبه، مشکلات کمتری شامل حال آبزی پروران کشور شود.

عبدالحی با اشاره به انجام مطالعاتی توسط یک شرکت نروژی افزود: ظرفیت دریای خزر برای توسعه پرورش ماهیان آب شور زیاد است و اکنون نه به لحاظ بیولوژیک بلکه از بعد مکان سنجی نیاز به مطالعه وجود دارد .

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات، اعلام شد ایران می تواند در آب های شمال و جنوب و اجرای برنامه های کوتاه ، میان و بلندمدت؛ یک میلیون تن ماهی در قفس پرورش دهد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا به صورت (آزمایشی) پایلوت و با حضور بخش خصوصی تلاش هایی نیز در سال های گذشته صورت گرفت اما به دلیل برخی سوءمدیریت ها و نبود برنامه ریزی، مشکلاتی در عرصه اجرا بروز کرد.

عبدالحی با اشاره به اینکه در صید و صیادی فشار اشتغال بالاست، افزود: پرورش ماهی در قفس، بخشی از صیادان را به این سو هدایت می کند.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات تصریح کرد: تنوع گونه ای در پرورش ماهی و توجه به گونه های بومی مانند ماهی سفید و خاویاری یکی دیگر از بحث های ما در آبزی پروری است .

وی با اشاره به اینکه اکنون در استان یزد ماهی سفید پرورش داده می شود، افزود: در گیلان برغم این همه ظرفیت برای پرورش این گونه بومی ، هنوز کار منسجمی انجام نشده است .

وی با اشاره به پیشینه و اهمیت شیلات گیلان گفت: بازسازی ذخایر از موضوعات مهمی است که گیلان در کنار تکثیر و پرورش، صید و صیادی و تحقیقات در آن پیشتاز بوده است .

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد : تولید جهانی آبزیان حدود 170 میلیون تن است که 83 میلیون تن حاصل آبزی پروری است.

به گفته عبدالحی؛ اکنون نیمی از استحصال آبزیان ناشی از صید و بقیه آبزی پروری است و در چند سال آینده میزان تولید آبزیان در جهان بیشتر از صید خواهد شد.

وی یادآور شد: یک دهه قبل میزان تولید از محل آبزی پروری در کشور ما 10 درصد بود و الان به 42 درصد رسیده و پیش بینی می شود که در کشور ما نیز تولیدات آبزی پروری از صید پیشی بگیرد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات با اشاره به اینکه ایران در تولید قزل آلای آب شیرین رتبه نخست جهان و در کل (قزل آلا آب شور و شیرین) رتبه دوم را دارد؛ میزان اشتغال و سرمایه در گردش آبزی پروری را چشمگیر خواند.

وی با اشاره به تولید 150 هزار تن قزل آلا در سال 92 و سهم 20 درصدی کشورمان در تولید جهانی این ماهی سردآبی یادآور شد: در حال پیگیری و هماهنگی حضور در بازارهای جهانی هستیم.

عبدالحی انتقال فناوری و آموزش پرورش ماهی در قفس برای بخش های دولتی و خصوصی و درگیر کردن مؤسسه های تحقیقاتی و دانشگاه ها برای افزایش دانش فنی این نوع پرورش در ایران را جزو برنامه های آینده سازمان شیلات ایران عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، پرورش ماهی در قفس یکی از سامانه های پرورش ماهی در کنار پرورش در استخرهای سرپوشیده گلخانه ای، استخرهای رو باز خاکی و پرورش در تانک است که با هدف تولید اقتصادی انجام می شود.

در این روش ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می شود و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

ماهیان خاویاری در دو فصل صید می شوند؛ فصل صید زمستان و بهار که از دهم اسفند تا بیستم خردادماه به طول می انجامد و دیگری فصل صید تابستان و پاییز که از اول شهریور آغاز و تا بیستم آبان ماه ادامه می یابد.

روش صید ماهیان خاویاری به صورت انتظاری یا گوش گیر است که توسط صیادان ویژه این امر در 13 صیدگاه ماهیان خاویاری انجام می شود.

دریای خزر به عنوان بزرگ ترین منبع ماهیان خاویاری بیش از 90 درصد ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده است.

فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون ، ماهی شیب و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.

در این مراسم اسحاق شعبانی به عنوان مدیرکل جدید شیلات گیلان معرفی شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید