ظرفیت تولید 40 هزار تن گوشت ماهی خاویاری در تالش

شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۸ بازدید

ظرفیت تولید 40 هزار تن گوشت ماهی خاویاری در تالش
رئیس اداره شیلات تالش گفت: تالش ظرفیت تولید 600 تن خاویار و 40 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری را دارد و قطب پرورش ماهیان خاویاری در کشور محسوب می‌شود.
سهراب سلطانی در نشست شیلات این شهرستان با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری اظهار کرد: ماهیان خاویاری با ارزش‌ترین گونه‌های آبزیان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه 27 گونه از این ماهیان در دنیا و 7 گونه با ارزش آن در دریای خزر زیست می‌کند، تصریح کرد: به دلایل مختلف از جمله حفر چاه نفتی و تردد نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری در دریا و ورود آلاینده‌های متعدد به آب دریای خزر تعداد این گونه از ماهیان کاهش چشمگیری یافته است

رئیس اداره شیلات تالش صید بیش از حد و غیر قانونی این گونه با ارزش و برداشت غیر اصولی شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و محل مهاجرت و تخم‌ریزی ماهیان خاویاری را از دیگر عوامل شدت کاهش این ذخایر ارزشمند دریای خزر عنوان کرد و گفت: این عوامل موجب انقراض و نابودی ماهیان خاویار شده است.

وی افزود: هر ساله با تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری با وزن بالا به دریای خزر در زمینه بازسازی ذخایر و تجدید نسل این گونه با ارزش تجاری در محیط‌های طبیعی و محل زیست آنها تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد.

سلطانی، ایجاد زمینه حفظ و بازسازی ذخایر طبیعی این ماهیان ارزشمند در دریای خزر را از جمله اهداف طرح پرورش ماهیان خاویاری عنوان کرد و یادآور شد: افزایش تولید گوشت و خاویار برای تامین نیاز بازار مصرف داخلی و خارجی از دیگر اهداف این طرح است.

وی ایجاد زمینه اشتغال و درآمد، بهره‌گیری بهینه از منابع آب و اراضی ساحلی غیر کشاورزی برای تولید را از دیگر اهداف و مزایای پرورش ماهیان خاویاری برشمرد.

رئیس اداره شیلات تالش با بیان اینکه این شهرستان قطب پرورش ماهیان خاویاری در گیلان است، خاطرنشان کرد: اراضی ساحلی غرب گیلان به ویژه تالش به لحاظ عبور خط لوله گاز سراسری و به لحاظ حریم قانونی در برخی زمینه‌ها توسعه نداشته است.

وی گفت: در مطالعات تیم کارشناسی از یک‌هزار و 296 هکتار اراضی ساحلی مناسب شناسایی شده، حدود 840 هکتار با ظرفیت قابل تولید حدود 40 هزار تن گوشت و 600 تن خاویار در نوار ساحلی تالش واقع شده که می‌تواند در کشور به عنوان قطب پرورش ماهیان خاویاری تلقی شود.

سلطانی محدودیت واگذاری اراضی ساحلی ملی برای فعالیت‌های آبزی‌پروری، عدم تغییر کاربری اراضی شالیزاری ساحلی با وجود نامناسب بودن برای کشت برنج با محصول‌دهی بسیار پایین توسط امور اراضی را از مشکلات توسعه نیافتن امر آبزی‌پروری عنوان کرد.

وی متذکر شد: سخت‌گیری و اعمال سلیقه‌های متغیر در زمینه صدور مجوزهای لازم از اداره‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از مشکلات موجود در این بخش است
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید