هرمزگان محيطي بکر براي سرمايه گذاري در شيلات /گ

سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

هرمزگان محيطي بکر براي سرمايه گذاري در شيلات
هرمزگان رتبه اول صید را در کشور دارد
توجه به ظرفیت های بخش شیلات هرمزگان که محیطی مناسب برای پرورش و تکثیر انواع آبزیان است، می تواند به تولید و اشتغال فراوان در استان منجر شود
کارشناسان هرگونه تحول در بخش شیلات را نیازمند توجه به مشکلات جامعه صیادی و ظرفیت های بدون استفاده در استان می دانند .
ملکی از صادرکنندگان ماهیان زینتی می گوید: با وجود از بین رفتن زیستگاه های طبیعی ماهیان زینتی در دریا و بازار خوب این ماهیان، تکثیر و تولید آنها کمتر مورد توجه بوده است.
بدهی صیادان به بانک ها، صید های غیرمجاز در دریا، برداشت بی رویه و گران شدن سوخت و ادوات صیادی کمک کرده است تا هم هزینه های صید افزایش یابد و هم منابع آبزیان در دریا با کاهش روبرو شود.
صید میگو پارسال 50 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت.
صیادان دیگر نیز می گویند: ظرفیت های جدید مانند صید فانوس ماهیان و صادرات ماهی مرکب هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.
رئیس سازمان شیلات ایران می گوید: با توجه به کاهش ذخایر دریایی و محدودیت فراوان در این زمینه هیچ راهی جزو توجه به پرورش آبزیان نداریم.
آقای صالحی می افزاید: واگذاری اسکله های صیادی به تعاونی ها و صیادان و رهاسازی انواع بچه ماهی و میگو در دریا کمک زیادی به حفظ این ذخایر می کند.
وی همچنین مهمترین ظرفیت استان را در توسعه بخش شیلات، توجه به پرورش میگو بیان می کند .
هرمزگان 100 هزار هکتار اراضی مستعد برای تولید میگوی پرورشی، 13مرکز تکثیر لارو با قابلیت تولید بیش از یک میلیارد قطعه لارو در سال، 9 سایت پرورش میگو و 7 هزار هکتار سطح مفید قابل کشت در مزارع پرورش میگو دارد که تنها کمتر از 10درصد از این ظرفیت استفاده می شود درحالیکه قابلیت افزایش بیش از 6 برابر را داراست.
البته اداره کل شیلات هرمزگان از این ظرفیت غافل نمانده است و شناسایی، جانمایی ، نقشه برداری و خاک شناسی از زمین های مستعد را شروع کرده و آماده واگذاری زمین برای متقاضیان است .
تولید انواع بچه ماهیان آبهای آزاد (به منظور تامین بچه ماهی مورد نیاز طرح های تولید ماهی درقفس)، تولید ماهیان زینتی آبهای شور و ایجاد اشتغال برای دهها کارشناس شیلاتی شاغل در بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی از دیگر برنامه های شیلات است.
وجود همه این ظرفیت ها هرمزگان را به یکی از قطب های فعال در زمینه صید و صیادی تبدیل کرده است به گونه ای که استان با صید سالانه 143 هزار تن انواع آبزی با کمک 28 هزار صیاد و 4 هزار شناور رتبه نخست را در کشور داراست .
آقای دریانورد کارشناس شیلات می گوید: سرانه مصرف آبزیان در کشور در حال افزایش است واین افزایش سرانه مستلزم افزایش تولید آبزیان است لذا یکی از برنامه ها پرورش ماهی در قفس و میگو است .
رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور می گوید: هرمزگان ظرفیت تولید 90 هزار تن ماهی در قفس دارد .
به گفته آقای مطلبی، علت این ظرفیت، مناسب بودن امکانات فیزیکی و شیمیایی خلیج فارس و عمق مناسب آن است .
وی اضافه می کند: با توسعه زیرساخت ها امکان تولید 500 هزار تن ماهی در قفس وجود دارد.
یکی از کارشناسان شیلات در هرمزگان می گوید: دراین سالها فقط به پرورش میگو توجه شده است درحالیکه این استان در زمینه تولید ماهی در قفس، تولید بچه ماهی آبهای آزاد و حتی ماهیان زینتی آب شور، تولید صدف های مروارید ساز و انواع گیاهان دریایی با کاربرد بهداشتی، پزشکی، صنایع غذایی و حتی تولید خوراک دام نیز قابلیت های خوبی دارد.
مدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: مطالعات تولید ماهی در قفس نهایی و اجرای آن با استفاده از بچه ماهیان تولید شده مخصوص آبهای آزاد در مراکز تحقیقاتی این استان به صورت آزمایشی شروع شده است.
آقای محبی می افزاید: تولید انواع جلبک ها و گیاهان دریایی و تولید و صادرات ماهیان زینتی از محورهای دیگر مورد توجه شیلات است.
وی اضافه می کند: هرچند شیلات هرمزگان هنوز به چشم اندازهای مطلوب نرسیده است اما ارتقای آموزش برای فعالان بخش خصوصی و استفاده از فن آوری های روز منجر به ارتقای صنعت آبزی پروری در استان می شود.
آقای تندرو مدیرعامل اتحادیه صیادان استان می گوید: اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس، تکمیل بنادر صیادی در حال ساخت و واگذاری بنادر صیادی به تشکل های صیادی، افزایش میزان صید فانوس ماهیان، حفاظت و ترمیم ذخایر آبزیان و افزایش صید میگو از آبهای آزاد دراین استان با اجرای طرح رهاسازی بچه میگو از مهم ترین برنامه هایی است که باعث افزایش تولید در شیلات می شود.
مدیرکل شیلات هم می گوید: دیگر زمان آزمون خطا دراین بخش به پایان رسیده و باید بدون هرگونه توقفی با سرعت از همه امکانات و زیرساخت های ایجاد شده در دو دهه گذشته استفاده کرد.
آقای محبی دراین زمینه به معرفی و ترویج گونه ای جدید از میگو به نام وانامی هم اشاره می کند و می افزاید: جایگزینی این نوع میگو با گونه سفید هندی منجر به احیای مجدد صنعت میگوی استان است .
وی اضافه می کند: پرورش دهندگان میگو با استفاده از این گونه میگو در سال دوبار امکان تولید و برداشت دارند.
آقای محسنی کارشناس شیلات می گوید: وجود فارغ التحصیلان زیاد بخش شیلاتی در استان و بکارگیری این نیروها در حوزه های مرتبط منجر به نهضت بزرگ تولید انواع آبزیان در استان می شود .
قائم مقام سازمان شیلات ایران با اشاره به ظرفیت های موجود از جمله زمین های ساحلی در هرمزگان می گوید: تبدیل شدن هرمزگان به قطب پرورش میگو و دیگر آبزیان دور از دسترس نیست .
آقای حقیقی می افزاید: اکنون نیز افزون بر 40 درصد از صید آبزیان یعنی 140 هزار تن در سال به هرمزگان اختصاص دارد که با تکمیل و گسترش همه جانبه حلقه تولید در قالب آبزی پروری این رقم افزایش می یابد .
هرمزگان 28هزار صیاد، 52 مرکز تخلیه صید، 22 بندر صیادی و 34 واحد صنعتی در حوزه فراوری و شیلات دارد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید