پيام دكتر حسن صالحي به بيست و دومين همايش هماهنگي ارگانهاي دريايي كشور

پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۷۳ بازدید

پيام دكتر حسن صالحي به بيست و دومين همايش هماهنگي ارگانهاي دريايي كشور
دسترسي به دريا و آبهاي آزاد همواره يكي از مزيت هاي هر كشور به شمار مي رود و دراين ميان استحصال و توليدآبزيان به خاطر تامين بخش مهمي از پروتئين مورد نياز جامعه و نقشي كه در ايجاد اشتغال و درآمد ساحل نشينان دارد از اهميت به سزايي برخوردار است. وجود ذخاير غني و با ارزش دريايي در آبهاي شمال و جنوب كشور ، ضمن ايجاد فرصت هاي شغلي و تامين انواع آبزيان مصرفي جامعه، ايران را در موقعيت ممتازي قرار داده است.
در حال حاضر بيش از 186 هزار نفر در زيربخش شيلات (درحوزه هاي صيد و آبزي پروري) اشتغال دارند. در سال 1391 ميزان كل توليد 839 هزار تن بوده كه 500 هزار تن(60 درصد) مربوط به صيد از منابع دريايي و 339 هزار تن (40 درصد ) مربوط به آبزي پروري است.
ايران با دراختيار داشتن حدود 12 هزار فروند شناور بزرگترين ناوگان صيادي را در منطقه دارا مي باشد كه در طول 5800 كيلومتر سواحل كشور در شمال ، جنوب و جزاير وآب هاي دور فعاليت داشته و از امكانات و خدمات حدود 80 بندرماهيگيري و بيش از 100 مركز تخليه صيد در طول سواحل استفاده مي نمايند،ارزش فعلي سرمايه گذاري ها دراحداث بنادر ماهيگيري امروزه حدود 2500 ميليارد تومان برآورد ميگردند كه بسيار قابل توجه بوده واين سرمايه گذاريها توانسته است فرصت هاي خوبي را براي اشتغال وتوسعه فعاليت هاي مرتبط با صيد وصيادي را فراهم نمايند. بمنظور ارتقاء بهره وري وجلب مشاركتهاي مردمي در سال هاي گذشته و در راستاي اصل 44مديريت بهره برداري 37 بندر ماهيگيري به بخش غير دولتي واگذار گرديده است .
بر اساس آمارهاي سال 2010 ميلادي منتشر شده از سوي فائو، جمهوري اسلامي ايران در بين كشورهاي جهان از نظر ميزان صيد آبزيان دريايي رتبه33 و از نظر صيد تون ماهيان رتبه 12 را دارد. همچنين بر اساس آمار كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند ايران دربين 45 كشور بهره بردار از ذخاير تون ماهيان اقيانوس هند، در رتبه سوم قرار دارد. اين تلاش ها و موفقيت ها در سايه تلاش مجموعه شيلاتي كشور و در راستاي اجراي موثر قوانين دريايي و شيلاتي و ارتقاء دانش بهره برداران با هدف توسعه دريا محور محقق گرديده است ،
بي شك تعاملات و ارتباطات مجموعه ارگان هاي دريايي كشور در قالب همايش هاي ساليانه نقش قابل توجهي را در اجرايي شدن شعار همايش امسال خواهد داشت . در پايان براي دست اندر كاران برگزاري همايش امسال آرزوي توفيق دارم
منبع : روابط عمومی شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید