ماهی‌های قرمز را در رودخانه رها نکنید

یک‌شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

ماهی‌های قرمز را در رودخانه رها نکنید
مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: رهاسازی ماهی های قرمز در آب رودخانه ها و سدها موجب انتشار بیماری و آلودگی ها می شود که مردم باید از این اقدام خودداری کنند.
امجد باقری افزود: بسیاری از افراد پس از پایان تعطیلات عید نوروز، ماهیان قرمز تزیینی سفره هفت سین را در رودخانه ها، سدها، قنات ها و چشمه ها رها می کنند که به حتم از مضرات آن آگاه نیستند.
وی تاکید کرد: رها سازی این نوع ماهیان در آب سدها و رودخانه ها مشکلات زیست محیطی را موجب شده و تخریب اکولوژیک در منابع آبی را به دنبال دارد که به جد باید از این کار پرهیز کرد.
باقری اظهار داشت: چنانچه آب رودخانه ها، سدها، چشمه ها و قنات ها آلوده شود در این صورت نخستین ضرر آن متوجه خود انسان خواهد بود و برای حفظ سلامت خود و دیگران بهتر است به توصیه ها و هشدارهای داده شده از سوی مسوولان و کارشناسان ذیربط جامه عمل پوشاند.
وی به شهروندان و روستاییان زنجانی توصیه کرد ماهی قرمزها را در مخازن پلاستیکی تعبیه شده از سوی شرکت آب منطقه ای و همچنین حوضچه های موجود در سطح شهر و پارک ها رها کنند تا آبزیان موجود در منابع آبی آلوده و بیمار نشوند.
رییس اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان زنجان نیز گفت: اغلب ماهیان قرمز سفره هفت سین دارای برخی بیماریها و آلودگی ها هستند و به همین دلیل از عموم مردم درخواست می شود که از رهاسازی آنها در منابع آبی به جد خودداری کنند.

عمران راضی افزود: برخی افراد پس از ایام تعطیلات عید، ماهیان قرمز نگهداری شده در تنگ ها را در آب رودخانه ها، سدها، چشمه ها و قنات ها رها می کنند که لازم است از این کار اجتناب کرده و آنها را در مخزن پلاستیکی تعبیه شده در سد تهم زنجان قرار دهند.

اغلب ماهی های قرمز به بیماریهایی از قبیل داکتیلوجایروس، کرم قلابدار ماهی و کرم چشم ماهی و انگل گوارشی و استسقاء عفونی (تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شکم) و انواع بیماری قارچی آلوده اند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید