امضاء تفاهمنامه صندوق ضمانت صادرات با اتحاديه صادر كنندگان آبزيان

سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

امضاء تفاهمنامه صندوق ضمانت صادرات با اتحاديه صادر كنندگان آبزيان
تفاهم نامه توسعه همکاریهای صندوق و اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران، با حضور«طاهرشه حامد» مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران و«هادی سنگانیان» رئیس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان به امضاء رسید.
طاهرشه حامد در حاشیه این مراسم گفت:‌ خوشبختانه در سالهای اخیر صادرات محصولات و فرآورده های شیلات و آبزیان شاهد رشد قابل ملاحظه ای بوده اما ظرفیتهای بسیار مناسبی در کشور وجود دارد که صادرات این حوزه رشد فزاینده تری را تجربه کند.
وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه بدلیل تامین مالی صادراتی از جانب بانکها به صادر کنندگان این محصولات، ظرفیت موجود مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود:‌ آمارها نشانگر آن است که صادرات غیر نفتی کشور در بازه زمانی 12 ساله اخیر حدود 8 برابر شده است، اما با نگاهی به صادرات محصولات آبزیان در می یابیم که صادرات فرآورده های این حوزه در همان مقطع زمانی تنها 3.5برابر شده است.
به گفته شه حامد؛ در همین مقطع زمانی صندوق ضمانت صادرات ایران بالغ بر 42 میلیون دلار ضمانت نامه برای کمک به تامین مالی صادراتی در این بخش و بیمه نامه برای پوشش ریسکهای تجاری وصول مطالبات از خریداران خارجی در حوزه صادرات آبزیان صادر کرده است اما ضریب خسارت های پرداختی صندوق در این بخش بسیار بالاست به طوریکه بالغ بر 8 برابر کارمزدهای دریافتی، خسارت به سیستم بانکی و صادر کنندگان پرداخت شده است.
وی در ادامه تصریح کرد : هم اکنون بدلیل مشکلات ، بخش قابل توجهی از صادرات آبزیان به چند کشور در حوزه آسیای جنوب شرقی محدود شده است و این موضوع تجمع ریسک مقصد صادراتی را برای فعالان این عرصه بوجود می آورد، بطوریکه با بروز مشکل در برخی از این بازارها، موضوع صادرات آبزیان با معضل روبرو می شود.
هادی سنگانیان رییس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان نیز در این مراسم گفت: سال گذشته ارزش صادرات محصولات آبزیان 304 میلیون دلاربوده است.
وی افزود:‌ در استانهای جنوبی و شمالی ظرفیتهای مناسب برای توسعه صادرات آبزیان وجود دارد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید