همایش ارگانهای دریایی پایان یافت

سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

همایش ارگانهای دریایی پایان یافت
بیست و سومین همایش ملی هماهنگی ارگانهای دریایی کشور با صدور قطعنامه ای در مجتمع نفت محمودآباد به کار خود پایان داد.
بیست و سومین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور در روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه ۱۳۹۴در مجموعه فرهنگی، آموزشی و ورزشی نفت محمودآباد با شعار «برنامه های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا» به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران و تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور با حضور و مشارکت همه ارگان های دولتی، خصوصی و تعاونی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی کشور برگزار شد و ظهر سه شنبه با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد.
شرکت کنندگان در همایش با الهام از شعار «هم دلی و همزبانی، دولت و ملت» در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی کشور به ویژه در شرایط بسیار حساس مذاکره با گروه ۱+۵ به منظور تحقق عینی اهداف و منافع ملی کشور ابعاد مختلف شعار همایش را در چهارچوب پنل های تخصصی مورد بررسی قرار دادند و نتایج حاصل را در قالب بندهای بيانيه این همایش به شرح زیر تدوین و مورد تأکید قرار دادند:

ارگان هاي دريايي با توجه به ظرفيت ها و قابليتهاي بسيار ارزشمند در حوزه دريا بر شناسايي و فعال سازی وتوانمندسازی اين ظرفيتها با بکارگیری رويكردها و پیاده سازی سياستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی تأكيد کردند.

ارگان های دريايی كشور با عنايت به سواحل طولانی و آبهای تحت حاكميت در شمال و جنوب كشور و با تأكيد بر لزوم جايگاه شايسته دريا در برنامه های توسعه كشور و ضرورت تغيير نگرش راهبردی كشور از خشكی به دريا (توسعه دريا محور) به منظور سرعت بخشيدن به تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ بر توجه جدي به موضوع توسعه دريايی با قراردادن احكام تكليفی و حمايتی لازم در اين خصوص در برنامه ششم توسعه كشور تاكيد کردند.

همچنین ضمن استقبال از پيش نويس تهيه شده سند جامع توسعه دريايی كشور در افق چشم انداز ۱۴۰۴، ارگانهای دريايی خواستار تسريع در تصويب اين سند از مراجع ذيربط شدند.

شرکت کنندگان در همایش، ضمن تاكيد بر ضرورت حذف تمامی تحريمهای ظالمانه استكبار جهانی عليه بخشهای مختلف حمل و نقل دريايی كشور خصوصاً ناوگان تجاری تمامی شركتهای مرتبط با حوزه دريا بالاخص شركتهای كشتيرانی تعهد کردند تا آمادگی های لازم را برای بازگشت و حضور مقتدرانه به بازارهای بين المللی در شرايط پس از تحريم را فراهم آورند.

در راستای تحقق سياست های اقتصاد مقاومتی و حفظ و ارتقاء پتانسيل های بوجود آمده در كشور و همچنين استفاده از حداكثر توان داخلی، ارگانهای درياي كشور از سازمان بنادر و دريانوردی درخواست کردند با همكاری دو موسسه رده بندی ايرانی موجود و ساير ارگانهای دريايی كشور و به منظور ارتقاء موسسات رده بندي ايرانی در سطح بين المللی، طرح تشكيل موسسه رده بندي واحد ايرانی با استانداردهای جهاني بويژه IMO، را تدوين و اجرايي کند، در اين راستا با توجه به نقش بسيار موثر بيمه متقابل دريايی(P&I club)، از مراجع ذيربط درخواست می گردد تا شرايط لازم را براي برخورداری اين كلوپ از معافيت مالياتی عملكرد و ارزش افزوده فراهم آورند.

با عنايت به الزامات توسعه دريا محور و ضرورت بسط و اشاعه فرهنگ دريايی دربين اقشار و آحاد مختلف جامعه، بر راه اندازی مجدد كميته اشاعه فرهنگ دريايی توسط دبيرخانه دائمی هماهنگی ارگانهای دريايی و با حضور نمايندگان ارگانهای دريايی و صاحب نظران حوزه تاكيد و مقرر شد هزينه هاي مترتب بر برنامه های مصوب اين كميته از طريق سازمان بنادر و دريانوردی، شركت كشتيراني جمهوری اسلامي، شركت ملی نفتكش ايران، سازمان حفاظت از محيط زيست و سازمان شيلات ايران با همراهی ساير ارگانهای دريايی تامين شود.

با توجه به نقش كليدی سرمايه های انسانی متخصص در ارتقای كيفيت حمل و نقل دريايی و تامين ايمنی و همچنين به منظور خودكفايي و ايجاد شرايط مناسب تامين نيروي انساني دريانورد داخلي مورد نياز بخشهاي مختلف حمل و نقل دريايي و بويژه ناوگان دريايي تجاري كشور ارگان هاي دريايي كشور خواستار برنامه ريزي لازم جهت آموزش و تربيت نيروي انساني متخصص (با اولويت سطح كارشناسي) توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر اساس برنامه هاي اعلامي از سوي وزارت راه و شهرسازي (سازمان بنادر و دريانوردي) شدند.

با عنايت به ظرفيتهاي موجود در ماده ۹ قانون قبلي نظام وظيفه مبني بر جذب و بكارگيري فارغ التحصيلان مراكز آموزشي دريانوردي بجاي دوره خدمت وظيفه، درخصوص جذب فارغ التحصيلان رشته هاي دريانوردي در بخش هاي مختلف دريايي كشور، ارگانهاي دريايي از طرح مطرح شده در مجلس محترم شوراي اسلامي در اين زمينه حمايت كرده و از نمايندگان محترم مجلس تقاضا دارد با راي خود اين قانون را مجددا احيا کنند، در اين رابطه همچنين ارگان هاي دريايي خواستار معافيت كليه دريانوردان از پرداخت ماليات بر حقوق بوده و از مراجع ذيربط خواستار تصويب قوانين مورد نياز در اين ارتباط شدند.

به منظور حفظ و نگهداري محيط زيست دريايي ارگانهاي دريايي كشور ضمن اعلام تعهد خويش از كليه دستگاههاي اجرايي در حوزه دريا اعم از وزارت نفت سازمان مناطق آزاد و تجاري كشور، درخواست کردند برابر اعلام سازمان بنادر و دريانوردي و طرح هاي ملي و استاني مقابله با آلودگي نفتي، نسبت به تامين و استقرار تجهيزات جلوگيري و مقابله با آلودگي نفتي در بنادر و تاسيسات دريايي خود اقدام کنند.

ارگان هاي دريايي كشور ضمن تاكيد بر اهميت بهره گيري از سيستم جامع بندري ( PCS ) از سازمان بنادر و دريانوردي درخواست کردند تا با همكاري و هماهنگي تمامي ارگانهاي مرتبط، در اجرا و پياده سازي گذرگاه ارتباطي مشتريان در كليه بنادر بازرگاني كشور تسريع کند.

در راستاي توسعه، ارتقاء و توانمندسازي ناوگان صيادي كشور سازمان شيلات ايران با همكاري سازمان بنادر و دريانوردي و ارگانهاي مرتبط برنامه استراتژيك توسعه صيد فراساحل با اتكا به سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي را تهيه و به تصويب مراجع ذيربط خواهد رساند.

با توجه به ظرفيتهاي گردشگري و مسافرتهاي دريايي در سواحل كشور، ارگانهاي دريايي از سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي درخواست نمودند با همكاري ساير ارگانهاي مرتبط اقدامات لازم را به منظور توسعه اين صنعت در كشور به كار گيرند.

به منظور تسهيل و تسريع در تردد دريانوردان، مسافرين و گردشگران دريايي، ارگانهاي دريايي با محوريت سازمان بنادر و دريانوردي همكاري لازم را با پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا به عمل خواهند آورد، دراين رابطه پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا تمهيدات لازم را فراهم خواهد آورد.

با عنايت به توان بالاي علمي محققان و دانشگاههاي كشور در حوزه هاي مختلف دريايي، از ارگانهاي دريايي كشور درخواست مي شود همكاري و حمايتهاي جدي لازم را از دانشگاهها، مراكز و انجمن هاي علمي فعال در كشور به عمل آورند در اين رابطه ارگانهاي دريايي كشور از مشاركت نمايندگان مراكز و انجمن‌هاي مذكور در كميته ها و شوراهاي علمي، برنامه ريزي و سياستگذاري دعوت خواهند کرد.

با توجه به نقش مؤثر و عملكرد ناوگان ملي در دوران دفاع مقدس و تحريمهاي استكبار جهاني ارگانهاي دريايي خواستار استمرار حمايت و استفاده از تسهيلات ارزي و ريالي به منظور توسعه ناوگان ملي دريايي شدند. در اين راستا با تأكيد بر اهميت توسعه خدمات پشتيباني از ناوگان ملي از مراجع ذيربط درخواست مي گردد تمهيدات لازم را با لحاظ نمودن عرف بين المللي براي انجام تعميرات در كارگاه‌هاي كشتي‌سازي داخلي به عمل آورند.

در پایان این همایش که با حضور مسئولان کشوری از جمله مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد، از پیشکسوتان صنایع دریایی شاملمهندس سیدان پیشکسوت شرکت ملی نفتکش ایران، مهندس تقی زاده، جبل عاملی، کاپیتان ارشدی، مهندس میرزازاده، کاپیتان پورطالبی، کاپیتان ساسانیان و کاپیتان تیمور تاش از پیشکسوتان صنعت حمل و نقل دریایی تقدیر شد.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید