رتبه نخست آذربایجان غربی در استحصال و صادرات شاه میگو

چهار‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید
رتبه نخست آذربایجان غربی در استحصال و صادرات شاه میگو

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی در استحصال و صادرات شاه میگو رتبه نخست در کشور و در بین استان‌های غیر ساحلی داراست

محمد شیرولیلو امروز در ارومیه به رتبه نخست استان در استحصال و صادرات شاه میگو اشاره کرد و اظهار داشت: آذربایجان غربی در استحصال و صادرات شاه میگو رتبه نخست در کشور و در بین استان‌های غیر ساحلی دارد

شیرولیلو به فعالیت‌های در دست اجرا در برنامه ششم اشاره کرد و یادآور شد: مطالعه، طراحی و احداث تاسیسات زیربنایی مجتمع‌های سردابی آغ‌چای با ظرفیت 400 تن، بیمضرته یک‌هزار تن و کنیکور 200 تن از جمله برنامه‌های مورد نظر محسوب می‌شود.

وی تکثیر انواع گونه‌های کپورماهیان و ماهیان بومی با ارزش استان از جمله سوف، ماش و غیره، توسعه صادرات انواع آبزیان، توسعه پرورش ماهی در قفس، توسعه تکثیر و پرورش سایر آبزیان از جمله شاه میگو، آرتمیا، زالو و ...، توسعه فعالیت‌های صید و صیادی در منابع آبی استان و... را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ابراز داشت: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، توسعه بازارها و مراکز عرضه، مراکز طبخ آبزیان و تفرجگاه‌های شیلاتی و... از فعالیت‌های در دست اجرا در برنامه ششم است.

وی به نقاط ضعف و چالش‌ها در حوزه شیلات و آبزیان در استان اشاره کرد و افزود: بکارگیری روش‌های سنتی در صید و پرورش آبزیان، وجود صید غیرمجاز در منابع آبی، عدم پوشش کامل بیمه‌ای، فعالیت‌های شیلات و آبزیان و... از جمله نقاط ضعف و چالش‌ها محسوب می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی عدم دسترسی آسان و ارزان به تکنولوژی روز آبزی‌پروری در دنیا، عدم وجود اعتبارات پژوهشی در استان و عدم سرمایه‌گذاری قابل توجه بخش خصوصی در زمینه تولید خصوصا در بخش شیلات و آبزیان را از جمله نقاط ضعف و چالش‌ها در حوزه شیلات و آبزیان در استان بیان کرد.

وی ناکارآمد بودن تسهیلات بانکی و متناسب نبودن آن با اهداف و برنامه‌های توسعه را از جمله چالش‌های پیش رو عنوان کرد و افزود: ناکارآمد بودن به دلیل کم بودن تسهیلات بانکی خصوصا سرمایه در گردش و عدم تخصیص به موقع، طولانی بودن مسیر اخذ وام‌ها و نامشخص بودن سیاست‌های بانکی و غیره است.

شیرولیلو با بیان مشخص نبودن ساختار تشکیلاتی شیلات و اعمال تغییرات بی‌شمار در آن که مشکل عمده استان بوده است، افزود: بروز خشکسالی در استان و کاهش درخواست‌های پرورش ماهی، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های استان و طولانی بودن مسیر دریافت مجوزها، وام و خدمات و ورود بیماری‌های خاص آبزیان به استان از جمله چالش‌های پیش رو است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی پایین بودن میزان سرانه مصرف آبزیان در استان، ناکافی بودن زیرساخت‌های لازم و مناسب در عرصه‌های تولید، عرضه و صادرات و... را از دیگر نقاط ضعف و چالش‌ها در حوزه شیلات و آبزیان در استان برشمرد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید