قابلیت بهره‌برداری 200 هزار تنی مازندران از پرورش ماهیان در قفس

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

قابلیت بهره‌برداری 200 هزار تنی مازندران از پرورش ماهیان در قفس
استاندار مازندران گفت: پرورش ماهی در قفس از راه‌های ایجاد ذخایر دریایی است که بیش از 200 هزار تن قابلیت بهره‌برداری داریم و این سهم را می‌توانیم به بیش از یک‌میلیون تن برسانیم.
ربیع فلاح‌جلودار در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح کلان فناوری ماهی‌های قزل‌آلای عاری از بیماری اظهار کرد: همکاری استانداری با مسئولان کشوری در این راستا می‌تواند فصل جدیدی در اقتصاد کشاورزی و شیلات باشد.
وی افزود: با توجه به نیاز به امنیت غذایی اهمیت تامین پروتئین برای همه روشن است و باید در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود.
فلاح با اشاره به اینکه مازندران دارای استعدادهای بی‌نظیری در عرصه کشاورزی است، ادامه داد: استان‌های شمالی کشور در زمینه کشاورزی فعالیت زیادی دارند ولی تلاش مازندران در این راستا با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ارزشمند است.

وی با اعلام اینکه با وجود دریا در مازندران می‌توان استعدادهای زیادی را به وجود آورد، بیان کرد: در گذشته استعداد فراوان دریایی در مازندران وجود داشت که از بین رفت و نمونه بارز آن تولید 300 تن خاویار در سال‌های قبل بود که به دلیل عدم مدیریت منسجم در دریای خزر و مشکلات موجود همسایگان این ذخایر از بین رفت.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه باید با شیوه‌های مختلف از دریا استفاده بهینه شود، تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس از راه‌های ایجاد ذخایر دریایی است که بیش از 200 هزار تن قابلیت بهره‌برداری داریم و این سهم را می‌توانیم به بیش از یک‌میلیون تن برسانیم.

این مسئول با اشاره به استفاده چند منظوره از دریا، خاطر نشان کرد: تولید ماهی قزل‌آلا در مازندران از اهمیت فراوانی برخوردار است ولی به دلیل عدم مدیریت با بیماری‌های مختلف قارچی، ویروسی و آفات آبزیان روبرو شده است.

فلاح با تاکید بر اینکه وجود بیماری در آبزیان می‌تواند از لحاظ اقتصادی تهدید جدی برای صنعت آبزی‌پروری باشد، افزود: تلاش‌هایی برای انعقاد تفاهم‌نامه برای مبارزه با بیماری‌ها در قزل‌آلا با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.

وی با اشاره به پیگیری جدی برای پرورش ماهیان بومی، اظهار کرد: در این زمینه می‌توان با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و فناوری اشتغال مطلوبی را ایجاد کرد
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید