مرحله اول طرح شناسنامه‌دار کردن آبزیان اواخر خرداد اجرا می‌شود

یک‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۹۴ بازدید

مرحله اول طرح شناسنامه‌دار کردن آبزیان اواخر خرداد اجرا می‌شود
مدیر کل توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، گفت: مرحله اول طرح شناسنامه دار کردن آبزیان با تاخیر و بعد از گذشت دو سال از اجرای طرح آزمایشی شناسنامه دار کردن میگوی پرورشی از اوخر خرداد آغاز می‌شود.
عیسی گلشاهی درباره دلایل تاخیر در اجرای طرح شناسنامه دار کردن آبزیان در کشور ، افزود: قرار بر این بود که از سال گذشته طرح شناسنامه دار کردن آبزیان انجام شود اما به دلیل اینکه هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح در بین سازمان‌های مرتبط انجام نشد، این طرح هنوز به مرحه اجرا در نیامده است و تنها میگوی پروشی به صورت پایلوت،به مدت بیش از 2 سال قبل در حال اجرا است.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ادامه داد: بر اساس توافقات انجام شده مراحل مربوط به تولید توسط سازمان شیلات و مراحل حمل و نقل و عرضه به بازار توسط سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد.
گلشاهی اظهار داشت: از اواخر سال گذشته قرار بود که این طرح اجرا و به محصولات تازه ای که بسته بندی نمی‌شوند نیز گسترش یابد اما برای تکمیل قابلیت ردیابی بهداشتی و زیستی و تجاری به طور همزمان این طرح متوقف شد.

وی تصریح کرد: در این طرح محصولات تازه و فله که عموم مردم از آنها استفاده می‌کنند در مبدا تولید، جدا سازی، انجماد و بر روی بسته‌های بزرگ عمل برچسب گذاری انجام می شود.

وی یادآورشد: این جعبه‌‎ها قابلبت استفاده مجدد ندارد و بعد از مصرف از چرخه تولید خارج می شود.

شناسنامه ماهی‌ها در گرو ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی

این مقام مسئول اظهارداشت: بر اساس توافقات انجام شده برای اینکه فرصت از دست نرود قرار بر این شد که با وجود اینکه سیستم‌های ردیابی تجاری و انبارگردانی آن آماده نشده، ردیابی بهداشتی این طرح با هماهنگی سیستم های تجاری آغاز شود.

وی با بیام اینکه اجرای این طرح نیاز به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی دارد، یادآورشد: پیش بینی می‌شود مرحله اول این طرح از اواخر خرداد اجرا شود.

گفتنی است که طرح شناسنامه دار کردن آبزیان از طرح‌های مهمی برای عرضه بهداشتی و سالم آبزیان است که در دولت گذشته زیر ساخت‌های لازم آن مهیا شد و به صورت آزمایشی عرضه میگوی شناسنامه دار آغاز شد اما با وجود گذشت دوسال از اجرای آزمایشی این طرح بر خلاف برنامه‌ریزی‌های انجام شده این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است.

در طرح شناسنامه دار کردن آبزیان امکان ردیابی مسائل بهداشتی و تجاری انواع آبزیان مهیا می‌شود و از تخلفات احتمالی در عرضه این گونه پروتئینی که نیازمند به مراقبت بیشتری در مقایسه با سایر گونه‌ها دارد، جلوگیری به عمل می آورد
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید