آغاز بذردهي درختان حرا در20 هزار هکتار نوار ساحلي هرمزگان

جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

آغاز بذردهي درختان حرا در20 هزار هکتار نوار ساحلي هرمزگان
بذردهی گونه حرا دربیش از 20 هزار هکتار نوار ساحلی هرمزگان آغاز شد . توسعه این جنگل ها بصورت کشت مستقیم بذر و مهم تر از آن با تولید نهال از بذر و کشت آن در عرصه های مستعد انجام می گیرد
درختان حرا با شاخ و برگ سبز روشن به هنگام بالا آمدن آب دریا (مد) به زیر آب می رود و با پایین رفتن آب دریا (جزر) به مدت 6 تا هفت ساعت مانند جنگل های مناطق خشک نمایان می شود واین راز زیبایی حرا است.
پنچاه درصد از آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در جنگلهای حرا تخم ریزی می کنند
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: بیشترین گونه های مانگرو را درختان حرا با نام علمی اوسینا مارینا تشکیل می دهند و محل استقرار این جنگل ها در نواحی جزر و مدی، خورها و مصب رودخانه های منتهی به خلیج فارس و دریای عمان است .
پور بلیغی افزود: از کارکردهای با ارزش و متنوع این جنگل ها حفاظت ازسواحل ، ایجاد زیستگاهی مناسب برای تکثیر و رشد و نمو آبزیان ، توسعه طبیعت گردی و گردشگری و کاهش آلودگی آب وخاک مناطق ساحلی ، یکی از اکوسیستم هایی با تنوع زیستی بالا است .
وی ارزش اقتصادی و اکولوژیکی هر هکتار از جنگل های حرا را در جنوب کشور ، سالانه نه هزار و نهصدو ونود دلار اعلام کرد.
اهمیت جنگلهای حرا در حفظ نسل ابزیان سبب شده است جنگل های حرا در منطقه قشم سه عنوان جهانی quotation mark منطقه حفـاظت شـده بین المللی quotation mark ، quotation mark ذخیره گاه زیست کره quotation mark و quotation mark تالاب بین المللی quotation mark را از آن خود کند.
وی گفت :
همه ساله گردشگران زیادی از کشورهای خارجی و داخل ایران برای دیدن این جنگل ها به استان هرمزگان سفر می کنند
واقعیت آن است که درختان حرا می توانند با جذب آب شور، نمک و املاح آن را برگردانده و آب شیرین آن را به مصرف سنتز خود برسانند.
به این درختان در بندرعباس «حرا»، در بلوچستان «تمر»، در بوشهر «گُرم» و در بعضی از نقاط «تول» گفته می‌شود. به عربی نیز آن را «شوری» و «شوره» می‌نامند.
نام علمی این گیاه (Avicennia marina) است که ظاهرا به افتخار ابن سینا، نامگذاری شده است.
گلدهی گونه حرا از اواخر اردیبهشت آغاز می شود و اوایل مرداد این درخت به بذر می نشیند
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید