فاضلاب‌ پنج بيمارستان گيلان به تالاب انزلي مي‌ريزد

پنج‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
فاضلاب‌ پنج بيمارستان گيلان به تالاب انزلي مي‌ريزد
مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان از ورود فاضلاب‌هاي پنج بيمارستان بزرگ گيلان به رودخانه‌ها و در نهايت تالاب انزلي خبرداد

قربانعلي محمدپور، تالاب بين‌المللي انزلي را يکي از تالاب‌هاي مهم و ارزشمند کشور واقع در فهرست تالاب‌هاي کنوانسيون رامسر عنوان کرد و گفت: بر‌اساس تحقيقات تاييد شده، اهميت هر هکتار تالاب به لحاظ ارزش اقتصادي‌، اجتماعي و گردشگري 10 برابر يک هکتار زمين کشاورزي است. وي به ورود انواع فاضلاب‌ها، رسوبات ورودي از رودخانه‌ها‌، فقدان آبخيزداري مناسب‌، برداشت بي‌رويه جنگل در بالا‌دست و تصرفات اراضي تالابي به عنوان تهديدات متوجه تالاب اشاره ‌و تاکيد کرد: واجب است که براي حفظ تالاب برنامه مدوني داشته باشيم. مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان مسائل ديگر مانند برداشت بي‌رويه آب، کاهش تراز آبي 2/1 درصدي خزر و در نتيجه کاهش آب و خشک شدن تالاب و ورود گياهان مهاجم غيربومي ‌همچون آزولا و سنبل آبي را از ديگر مشکلات مبتلابه تالاب انزلي عنوان کرد و ادامه داد: براي مديريت تالاب‌، طرح‌هاي خوبي تعريف شده که از آن جمله مي‌توان به احياء مجدد حوزه آبخيز تالاب با احداث تله‌هاي رسوبگير اشاره کرد.

وي ايجاد تالاب مصنوعي براي پايش طبيعي رسوبات و فلزات سنگين را از اقدامات آغاز شده از چند ماه پيش برشمرد. به گفته محمدپور، برداشت رسوبات در وسعت 15 هکتار نيز از چند ماه گذشته در منطقه سلکه آغاز شده و ني‌زدايي به وسعت 25 هکتار در حال انجام است. مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان احياء آبراهه‌هاي داراي شرايط اضطراري براي کمک به آمد و شد افراد محلي و معيشت مردم منطقه و گردشگري را نويد داد. وي با ابراز تاسف از ورود فاضلاب‌هاي پنج بيمارستان بزرگ گيلان به رودخانه‌ها و در نهايت تالاب انزلي، افزود: ساخت تصفيه خانه پساب‌هاي اين بيمارستان‌ها در برنامه کار احياي تالاب قرار دارد.

مدير کل حفاظت محيط زيست گيلان به محل دفع زباله سراوان و ورود شيرابه توليدي به عنوان يکي از آلاينده‌هاي مهم تالاب انزلي اشاره کرد و گفت: عمليات بهينه سازي محل دفع زباله را شروع شده و سال آينده برنامه‌اي جهت احداث تصفيه خانه شيرابه اين زباله‌ها اجرا مي‌شود. وي احداث سازه‌هايي تحت عنوان تله‌هاي زباله گير را از ديگر برنامه‌هاي در دست اقدام اداره کل محيط زيست در راستاي کمک به احياي تالاب عنوان کرد. مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان تاکيد کرد: عزم جدي براي برخورد با تصرفات اراضي حاشيه تالاب وجود دارد و کميته تخصصي به اين منظور شکل گرفته است. وي با اشاره به اين که مناطق تصرف شده عمدتا در حوزه جنوبي تالاب و بخش کوچکي در شمال تالاب قرار دارد، متذکر شد: اين کميته مناطق تصرف شده را شناسايي و رفع تصرف خواهد کرد. محمد پور تصريح کرد: تالاب انزلي با مساحت 20 هزار کيلومتر مربع از مراکز مهم زمستان گذراني پرندگان مهاجر، زيستگاه و محل تخم‌ريزي گونه‌هاي مختلف آبزيان خزر، مهارکننده سيلاب‌ها‌، تفرجگاه طبيعي زيباي گردشگران و تامين‌کننده پروتئين ساکنان حاشيه آن است

منبع : مردم سالاری

دیدگاه خود را بیان کنید