تکثیر بچه ماهی در قشم با برترین فناوری

سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۷۷ بازدید

تکثیر بچه ماهی در قشم با برترین فناوری
مدیر فرانسوی سایت تکثیر ماهیان دریایی 'تیاب پران قشم' گفت : برترین فناوری های تکثیر بچه ماهی در قشم پیاده سازی شده است و این سایت به یکی از مراکز اصلی تولید بچه ماهی در ایران تبدیل می شود.
ژان سباستین برویان (Jean Sébastien Bruant) در حاشیه بهره برداری از نخستین مرکز تکثیر ماهیان دریایی که با مشارکت دو کشور ایران و فرانسه در قشم آغاز به کار کرد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه این مرکز به صورت مداربسته فعالیت می کند و می تواند بخش قابل توجهی از بچه ماهی های مورد نیاز جهت پرورش ماهی در قفس منطقه را تامین کند.
وی اضافه کرد: در دستگاه پیاده شده در این سایت آب دریا پس از پمپاژ به داخل مرکز پرورش ماهی به سالن های رسوب گیری، پیش فیلتر اولیه، اشعه 'یو وی' و در مرحله آخر به سمت فیلترهای نهایی هدایت و در سیستم به گردش درمی آید.
برویان ادامه داد: بر اساس شرایط طبیعی 10 تا 20 درصد نیز آب تازه به سامانه وارد و به همان میزان آب خارج و پس از سپری کردن مراحل رسوب گیری در سه استخر رو باز و تصفیه شدن آلاینده های فیزیکی و شیمیایی، وارد بستر طبیعی می شود.
وی با بیان اینکه شرکت فرانسوی همکاری کننده در این طرح مشترک، دهها سال سابقه فعالیت در حوزه خلیج فارس را دارد، گفت: بی شک بچه ماهی های تکثیر شده در مرکز قشم نقش مهمی در پرورش ماهی در قفس منطقه ایفا می کند.
به گفته حسین علی عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، مرکز تکثیر بچه ماهی تیاب پران قشم یکی از شاه کلیدهای حوزه توسعه پرورش ماهیان دریایی ایران به شمار می رود و ظرفیت تولید سالانه 10 میلیون قطعه بچه ماهی را دارد و در مرحله نخست تولید سه میلیون قطعه بچه ماهی را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش ایرنا، آیین بهره برداری از طرح تکثیر و پرورش بچه ماهی در قشم به صورت ویدئو کنفرانس با وزیران جهاد کشاورزی ایران و فرانسه برگزار شد و همزمان با آن محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و استفان لوفل وزیر کشاورزی فرانسه علاوه بر امضای پنج تفاهمنامه همکاری در بخش اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی، بر توسعه مناسبات دو جانبه و گسترش روابط میان دو کشور در بخش کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی تاکید کردند.
در این تفاهمنامه، وزیران کشاورزی دو کشور درباره توسعه همکاری در بخش تولیدات گیاهی، دام و بهداشت دام، تبادل دانش فنی و تحقیقات و مسائل آب و هوایی توافق کردند.
همچنین در خصوص تبادل دانش فنی در زمینه معرفی ارقام جدید زراعی و باغی و تبادل دستاوردهای علمی بخش حفظ نباتات، همکاری در زمینه ارتقای سطح تولید فرآورده های دامی از نژادهای برتر گاو، گوسفند و بز و انتقال تجارب علمی در زمینه کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها تفاهمنامه هایی امضا شد.
براساس این تفاهمنامه طرف فرانسوی ضمن تقدیر از مسئولان کشورمان در حمایت از بازنگری موافقتنامه لیسبون، پیشنهاد همکاری دو جانبه در این زمینه را اعلام کرد که مورد پذیرش و استقبال مسئولان کشورمان قرار گرفت.
وزیر جهاد کشاورزی ایران نیز در این ویدئو کنفرانس در خصوص طرح آبزی پروری جزیره قشم گفت: هم اینک سالانه 350 هزار تن ماهی در کشور پرورش می یابد اما در فناوری پرورش ماهی در دریا کمی عقب هستیم هرچند این فناوری حدود دو تا سه دهه است که در جهان راه اندازی شده است.
محمود حجتی ادامه داد: طرح تولید و تکثیر آبزیان که امروز در جزیره قشم افتتاح شده سالانه می تواند 800 هزار تا یک میلیون تن آبزی را پرورش دهد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید