اجراي 34 طرح تحقيقاتي در پژوهشکده اکولوژي خليج فارس و درياي عمان

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

اجراي 34 طرح تحقيقاتي در پژوهشکده اکولوژي خليج فارس و درياي عمان
34 طرح تحقیقاتی با 233 میلیون تومان اعتبار در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در در دست اجراست .
رئیس پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان گفت :این طرح ها با همکاری شیلات ، محیط زیست و دامپزشکی استان تا پایان سال 94 به پایان می رسد .
طرح های تحقیقاتی در زمینه برآورد ذخایر ابزیان ،اکولوژی دریا مطالعات مرتبط با کشند قرمز ،آبزی پروری و ژنتیک جمعیت آبزیان از جمله طرحهای تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است .
مرتضوی افـزود : تکـثیر4 گونه ماهی صافی در خلیج فارس ، آبزی پروری کشت ریزجلبک های در مصارف دارو ، آبزی پروری صدف لب سیاه ، برآورد میزان قابل برداشت میگو و کف زیان تجاری،کشت
و پرورش میکرو جلبک دریایی ، میگوهای بومی و ماهیان خلیج فارس و فراوری ساردین ماهیان از جمله طرحهای در دست اجرای این مرکز پژوهشی است.
وی گفت: طرح بهینه سازی تورهای گوشتگیر ماهی شیر ، حفاظت از ذخایر مرجان های در یایی در محدوده جزیره لارک از دیگر طرح های در دست اجرای اکولوژی خلیج فارس است .
رئیس پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان گفت : امسال 13 طرح تحقیقاتی در زمینه مقابله ، پایش ، مدیریت و توسعه سامانه پایش کشند قرمز نیز اجرا می شود.
مرتضوی بااشاره به استقرار سیستم پایش لحظه ای کشند قرمز درآبهای ساحلی افزود: این سامانه مهمترین سیستم پایش برای مدیریت کشند قرمز است که اطلاعات مربوط به آبهای ساحلی را به صورت لحظه ای از طریق امواج رادیویی به پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس اطلاع می دهد.
وی گفت:امسال در طرحی با استفاده از باکتریهای بومی و جداسازی و خالص سازی در شرایط آزمایشگاهی به راحتی از رشد سلولهای جلبک کشند قرمز جلوگیری می شود.
کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی بر اثر رشد نوعی جلبک بوجود می اید که سبب مرگ ومیر آبزیان می شود .
رئیس پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان گفت : امسال با موافقت نامه استاندار 298 میلیون تومان برای طرح های عمرانی در نظر گرفته شده است که تاکنون 50 درصد آن جذب شده است .
پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان در سال 1381با هدف فعالیتهای تحقیقاتی در بخشهای اکولوژی دریا ، زیست شناسی و ارزیابی ذخایر آبزیان و فناوری تکثیر و پرورش آبزیان تأسیس شد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید