جنگل‌های حرا چشم‌اندازی زیبا در گواتر چابهار

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

جنگل‌های حرا چشم‌اندازی زیبا در گواتر چابهار
یکی از مناطق زیبا و کمتر معرفی شده سیستان و بلوچستان جنگل‌های مانگرو گونه حرا بوده که چشم‌انداز و منظره زیبایی را در گواتر چابهار به نمایش گذاشته است
حرا درخت یا درختچه‌‏ای است با برگ‌های همیشه سبز چرمی که سطح فوقانی برگ سبز رنگ و سطح تحتانی برگ خاکستری روشن و کرکدار است.
در جنگل‌های حرا گل‌ها شبیه گل‌های شاه‌پسند و میوه به شکل کپسول تخم مرغی است که درون آن یک دانه وجود دارد و با دو شکاف باز می‏‌شود؛ گلدهی در دو فصل بهار و پاییز صورت می‏‌گیرد.
حرا گونه‏‌ای آفتاب‌پسند است که بستگی به شرایط زیستی به بلندی پنج تا 10 متر می‏‌رسد، ریشه در این گونه سطحی و مشتمل بر یک ریشه عمودی کوتاه و تعداد زیادی ریشه جانبی مورب است.

حرا دارای ریشه‎‏های هوایی به نام ریشه‏‎های تنفسی است، در سطح این ریشه‏‎ها عدسک‎های فراوانی وجود دارد که کار تنفس و تبادلات گازی گیاه را میسر می‏‌سازد.

وسعت 350 هکتاری جنگل‌های مانگرو در گواتر چابهار

کارشناس مسئول جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: وسعت جنگل‌های مانگرو در گواتر چابهار 350 هکتار است وسعتی از این‌گونه جنگل در شهرستان کنارک و در خورپزم قرار دارد.

محمدرضا سوزنی افزود: اقدامات مختلفی برای حفظ و احیای این گونه جنگلی انجام شده است که از جمله آن کارهای غنی‌سازی و نهال‌کاری است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بعد از هرمزگان و بوشهر سومین استان کشور است که جنگل‌های مانگرو در آن رویش دارند، ادامه داد: این گونه جنگلی با اکوسیستمی که ایجاد می‌کند پناهگاه بسیاری از آبزیان منطقه است.

کارشناس مسئول جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: برای حفظ، احیا و افزایش وسعت جنگل‌های حرا در چابهار و کنارک هر ساله به طور متوسط در 50 تا 100 هکتار از این جنگل‌ها عملیات احیا انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: گل حرا خوشه کوچک، زرد براق و بسیار معطر و پرشهد است چهار گلبرگ آن همیشه خیس و مرطوب به نظر می‌رسند، انبوه زنبور‌های عسل وحشی در سراسر زمان شکوفایی، گل‌های حرا بر فراز این جنگل وسیع در پرواز هستند و میهمان این خوان رنگین، عسل تولید شده توسط زنبور‌های وحشی که در لابه‌لای درختان و میان سرشاخه‌ها کندو می‌سازند، خوشمزه و بسیار معطر است.

سوزنی افزود: سرشاخه و برگ درختان حرا علاوه بر خوش خوراک بودن دارای ارزش غذایی معادل یونجه برای حیوانات به ویژه شتر است که برای حفاظت آن یک نفر را مسئول حفاظت فیزیکی از این جنگل‌ها مستقر کرده‌ایم تا حیوانات نتوانند به این گونه گیاهی آسیب وارد کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه جنگل‌های مانگرو یکی از چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد در حوزه گردشگری است، مردم می‌توانند با سفر به شهرستان چابهار از دیدن این منظره زیبای طبیعی لذت ببرند.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید