پرورش‌دهندگان ماهی، آب استخرها را به مزارع هدایت کنند

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

پرورش‌دهندگان ماهی، آب استخرها را به مزارع هدایت کنند
مدیر امور شیلات در سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: عمده مزارع پرورش ماهی استان استخرهای دومنظوره پرورش ماهی و کشاورزی هستند.
محمود صیاد بورانی گفت: با توجه به اینکه عمده مزارع در استان استخرهای دومنظوره پرورش ماهی و کشاورزی هستند و سیاست‎ شیلات این است که در کنار هرچاه کشاورزی یک استخر پرورش ماهی تأسیس شود، ‌هدایت پس آب‎ها به مزارع کشاورزی نقش مهمی در صرفه‎جویی از کودهای شیمیایی‌(به ازای هر یک‌تن ماهی تولیدشده 300 کیلوگرم کودشیمیایی) دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: طبق موارد برآورد شده پس آب‎های هدایت‌شده به مزارع کشاورزی در کیفیت و کمیت محصول کشاورزی تأثیرگذار است.

وی در خصوص کمیت و کیفیت آب مصرفی آبزیان، ادامه داد: ماهی در کاهش کمیت آب تأثیری ندارد، آب نمی‎خورد و تنها از اکسیژن و املاح موجود آب استفاده می‌کند تا نیازهای زیستی خود را تأمین کند.

وی بابیان این‌که آبزیان تنها موجوداتی هستند که در همان آب مصرفی فضولات خود را دفع می‌کنند، خاطرنشان کرد: عمده مواردی که از سیستم دفعی ماهی دفع می‌شود، پروتئین است که خود این مواد شامل فسفر و نیتروژن هستند که این مواد مضر نبوده و می‌تواند در کشاورزی مصرف شود.

صیاد بورانی تصریح کرد: پس آب‎های تولیدشده در استخرها به مزارع کشاورزی رانده می‌شوند تا از آن‌ها استفاده بهینه شود
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید