عملیات اجرایی طرح پرورش ماهیان دریایی درقفس در نوشهر آغاز شد

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

عملیات اجرایی طرح پرورش ماهیان دریایی درقفس در نوشهر آغاز شد
رییس اداره شیلات نوشهر از آغاز عملیات اجرایی طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس در این شهرستان خبرداد.
علی پاشا زانوسی گفت : این طرح در ماه جاری از سوی شرکت کاسپین کیان پاد وابسته به شرکت های اقماری جهاد نصرحمزه با همکاری کارشناسان چینی درمنطقه ساحلی 'شریعت آباد ' نوشهر در حال اجرا است.
وی افزود : اجرای این طرح باید حدود 16 قفس برای پرورش ماهیان دریایی از جمله آزاد ماهی و قزل آلای رنگین کمان به ظرفیت حدود 800 تن در فاصله حدود سه کیلومتری ساحل به عمق حدود 10 متر و نیز قطرحدود 20 متر در دریا نصب شود.
وی فراهم نبودن امکانات و تجهیزات بندری به عنوان عامل بسیارمهم در کندی روند عملیات اجرایی چنین طرح هایی دراین شهرستان دانست.
مدیرعامل شرکت کاسپین کیان پاد وابسته به شرکت های اقماری جهاد نصرحمزه نیز، میزان اعتباردر نظر گرفته شده برای اجرای این طرح را حدود یکصد میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که این مبلغ از محل اعتبارات جاری و عمرانی منابع ازسوی شرکت های اقماری موسسه جهاد نصر تامین شده است.

'امیدرضا اصغری ' درگفت و گو با خبرنگارایرنا ، افزود :از زمان اجرای این طرح تاکنون حدود 50 درصد عملیات لنگرگذاری نصب قفس ها انجام شده و طبق برنامه باید به مدت دوهفته آینده عملیات ذخیره سازی گونه هایی از جمله آزادماهیان دراین قفس ها انجام گیرد و درماه اردیبهشت سال آینده نیز این گونه ها به مرحله رشد رسیده و وارد بازار مصرف شود.

وی فراهم نبودن زیرساخت ها از جمله در اختیارنگذاشتن زمین مناسب برای تجهیز کارگاه ، نبود شناورهای مناسب کشنده و باری برای حمل وزنه ها و جرثقیل با هدف نصب آن جهت مهارقفس ها را از جمله مشکلات و موانع اجرایی چنین طرح هایی در دریای خزربه ویژه دراستان های شمالی برشمرد.

مدیرکل سابق میگو و آبزیان دریایی سازمان شیلات ایران ادامه داد : مهارچنین قفس هایی درداخل دریا باید با وزنه هایی به اوزان حدود پنج تنی انجام گیرد که درشرایط کنونی به علت فراهم نبودن چنین امکاناتی ناگزیریم از امکانات دست ساز با صرف اعتبارات هنگفت و ریسک پذیریی بسیار بالا استفاده کنیم که به لحاظ اقتصادی نیز صرفه اقتصادی ندارد.

اصغری اضافه کرد : به عنوان نمونه هم اکنون بابت اجاره یک یدک کش برای انتقال وزنه های حدود پنج تنی جهت مهارقفس ها در داخل آب هرساعتی باید حدود یک میلیون 400 هزارتومان بپردازیم که طبق ارزیابی های صورت گرفته برای نصب تمامی قفس های مورد نظرباید حدود 400 میلیون ریال هزینه شود که بسیارمبلغ بالایی است.

مدیرعامل شرکت کاسپین کیان پاد وابسته به شرکت های اقماری جهاد نصرحمزه با اشاره به آنکه دریای خزر ظرفیت پرورش ماهیان دریایی درقفس به میزان حدود 400 هزارتن در سال را دارد ، گفت که با اجرای چنین طرح هایی منوط برآنکه زیرساخت های لازم وجود داشته باشد زمینه برای شکوفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی موضوعی که جزو دغدغه رهبری فرزانه است ، خواهیم بود.

تاکنون حدود پنج طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس در شهرستان های ساحلی غرب مازندران اجرا شده است
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید