استان مرکزی قطب‌ تولید خوراک آبزیان می‌شود

چهار‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
استان مرکزی قطب‌ تولید خوراک آبزیان می‌شود

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی به زودی به یکی از قطب‌های تولید خوراک آبزیان در کشور تبدیل خواهد شد.

حسن اکبری اظهار داشت: در حال حاضر در کشور در دو بخش صید و آبزی‌پروری حدود یک میلیون تن آبزی تولید می‌شود که پیش‌بینی شده این میزان در پایان برنامه ششم توسعه به بیش از یک و نیم میلیون تن افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه سهم آبزی‌پروری از این میزان تولید در حال حاضر حدود 45 درصد است و این نسبت هرساله با توجه به رشد آبزی‌پروری به درصد سهم صید نزدیک‌تر شده و به دلیل اعمال مدیریت ذخایر آبزیان در دریاها حتی فراتر نیز خواهد رفت، گفت: با توسعه آبزی‌پروری نیاز واحدهای آبزی‌پروری به خوراک برای تغذیه آبزیان پرورشی نیز بیشتر شده بر همین اساس لازم است تا نسبت به توسعه واحدهای مربوط به ساخت خوراک آبزیان نیز توجه ویژه‌‌ای صورت گیرد.

اکبری تهیه و تولید خوراک با کیفیت در کنار توسعه آبزی‌پروری را یکی از اقدامات مهم و در حال پیگیری توسط سازمان شیلات ایران و وزارت جهاد کشاورزی اعلام و بیان کرد: امروزه در ایران خوراک بین 60 تا 70 درصد از هزینه‌های تولید در پرورش ماهی قزل‌آلا را بخود اختصاص می‌دهد و در این خصوص لازم است تا با کاهش ضریب تبدیل غذایی از طریق تولید خوراک با کیفیت این سهم کاهش تا هزینه‌های تولید برای تولیدکننده کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان مرکزی یک کارخانه تولید خوراک آبزیان با ظرفیت 10 هزار تن در سال وجود دارد، گفت: علاوه بر این کارخانه برای سه کارخانه دیگر نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی جمعاً به ظرفیت تولید 47 هزار تن در سال مجوز ساخت صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت با ورود یک شرکت دانمارکی به استان به 70 هزار تن در سال افزایش یابد.

به گفته وی علاوه بر تامین بخشی از خوراک مورد نیاز صنعت آبزی‌پروری در کشور، صادرات خوراک آبزیان به کشورهای همسایه یکی دیگر از اهدافی خواهد بود که با بهره‌برداری از این کارخانه‌ها در استان مرکزی محقق خواهد شد

منبع : شهر فردا

دیدگاه خود را بیان کنید