تولید 300 کیلوگرم خاویار پرورشی در گیلان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

تولید 300 کیلوگرم خاویار پرورشی در گیلان

مدیر‌کل شیلات گیلان از تولید 300 کیلوگرم خاویار پرورشی در سال جاری خبر داد

خبرگزاری فارس از انزلی، حجت سعیدی در جلسه شیلات استان اظهار کرد: یکی از سیاست‌های محوری شیلات توسعه آبزی‌پروری بود که راهبرد تولید در این بخش پرورش ماهیان خاویاری است که با استفاده از مشارکت بخش خصوصی در سطح استان تاکنون 83 مجوز با ظرفیت تولید گوشت 3 هزار و 686 تن و تولید خاویار 136.3 تن در عرصه پرورشی ماهیان خاویاری صادر شده است.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری مروارید قرق تالش در سال تولید ملی به 300 کیلو‌گرم خاویار پرورشی از تعداد 79 قطعه ماهی خاویاری از گونه فیل‌ماهی دسترسی پیدا کرده است.

این مسئول، ارزش اقتصادی خاویار تولید شده را 843 میلیون و 750 هزار تومان معادل 225 هزار یورو ذکر کرد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ماهیان مزرعه مذکور دوباره به خاویار برسند.

سعیدی، با بیان اینکه با وجود تکثیر و رهاسازی انواع بچه ماهیان خاویاری برداشت ماهیان خاویاری کاهش یافته است، تصریح کرد: با توجه به موقعیت و شرایط اقلیمی نظیر آب دریای خزر، آب و هوا و وجود نیروی انسانی متخصص در استان و کشور و با بهره‌گیری از علاقه‌مندی صاحبان سرمایه، به‌ زودی پرورش ماهیان خاویاری در سطح وسیعی در استان آغاز می‌شود و می‌توانیم بار دیگر موقعیت خود را در بازارهای جهانی به دست آوریم.

وی افزود: کیفیتی که ماهیان خاویاری با استفاده از آب شور دریای خزر در طول ساحل کشورمان دارند در دیگر مناطق نایاب است بنابراین می‌توانیم پرورش ماهیان خاویاری را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم که این امر موجب اشتغال پایدار در سطح استان می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه گیلان رتبه دوم آبزی‌پروری در سطح کشور را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: 48 درصد تولیدات ماهیان خاویاری در کشور به این استان تعلق دارد و در سال جاری 3.5 تن گوشت ماهیان خاویاری از گیلان به کشور ارمنستان صادر شد که ارزش اقتصادی آن 35 هزار دلار است.

وی با تصریح بر اینکه شیلات گیلان تسهیلات لازم را برای رونق این صنعت در اختیار فعالان بخش شیلات قرار می‌دهد، گفت: در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر صادرات، فروش خاویار را با قیمت مناسب در بازارهای کشورمان رواج می‌دهیم

دیدگاه خود را بیان کنید