12 مزرعه پرورش ماهی در استان چهارمحال و بختیاری به بهره برداری رسید

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

12 مزرعه پرورش ماهی در استان چهارمحال و بختیاری به بهره برداری رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری از بهره برداری 12 مزرعه پرورش ماهی از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد

خبرگزاری مهر، صفدر نیازی با اشاره به بهره برداری از 12 مزرعه پرورش ماهی در این استان گفت: از این تعداد 9 مزرعه به پرورش تولید ماهی اختصاص دارد که تا کنون 246 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان برداشت شده و همچنین سه مزرعه به تکثیر ماهی اختصاص دارد کهپنج میلیون و 500 هزار قطعه ماهی تکثیر شده است.

نیازی بیان کرد: تسهیلات دریافتی این مزارع، (سرمایه ای وجاری)جهت راه اندازی مزارع فوق به مبلغ 14هزارو670میلیون ریال است که برای 35نفر اشتغال مستقیم و150نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است.

وی چشمه های سقوطی، دمای پایین آب، واقع شدن استان در منطقه کوهستانی و شیب دار بودن زمین به منظور چندین بار استفاده از آب برای افزایش تولید در واحد سطح، 13 رشته رودخانه آب از سرشاخه های رودخانه کارون و در بعضی مواقع چاه­ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی را از قابلیت های استان در پرورش ماهی دانست.

وی ادامه داد: ماهی قزل آلای رنگین کمان از خانواده آزاد ماهیان بیشترین سهم پرورش ماهی رادر استان چهار محال و بختیاری به خود اختصاص داده است.

چهارمحال و بختیاری دارای 299 مزرعه پرورش ماهی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استان چهار محال و بختیاری با ۲۹۹ مزرعه پرورش ماهی و مساحت مفید ۵۲۸ هزار و ۶۰۶ متر مربع و برداشت حدودا ۱۶هزار و ۱۳۵ تن ماهی در سال بیشترین تولید ماهی را در دهه ی اخیر به خود اختصاص داده است.

صفدر نیازی گفت: شیلات استان در هفت شهرستان که به ترتیب در شهرستان های کیار با تعداد ۹۸ مزرعه ،اردل۸۳ ، لردگان ۴۵، کوهرنگ۳۳ ، شهرکرد ۱۹ ، بروجن ۱۱ و فارسان با ۱۰ مزرعه ۲۰ درصد از تولید ماهیان سرد آبی کشور در استان را به خوداختصاص داده است.

نیازی سرانه مصرف ماهی را در استان به ازای هر نفر هفت کیلو گرم دانست و اظهار داشت:۷۰ درصد از کل ماهی های استان فقط به استان تهران صادر میشود و علاوه بر آن به استان های اصفهان،تبریز،یزد و مشهد نیز صادرات ماهی سردآبی داریم.

برداشت 33 نوع محصول زراعی و باغی در استان چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از برداشت 999 هزار 907 تن محصولات زراعی و باغی در سال زراعی (91-90 ) خبر داد.

صفدرنیازی بیان کرد: انواع محصولات زراعی و باغی در استان 33 نوع است که از کل محصولات برداشت شده 187هزارو183تن مربوط به محصولات باغی و812هزارو724تن مربوط به محصولات زراعی است.

نیازی محصولات باغی برداشت شده در سال زراعی (90-89 ) را 183هزار13تن اعلام کرد و بیان داشت: 4هزارتن افزایش محصول باغی در استان ایجاد شده است.

وی بیان داشت: محصولات زراعی برداشت شده 805هزار و247تن است که نسبت به سال زراعی (91-90) 7هزار و477تن افزایش برداشت دراین زمینه ایجاد شده است

دیدگاه خود را بیان کنید