پرورش ماهيان خاوياري در قفس در آذربايجان شرقي

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

پرورش ماهيان خاوياري در قفس در آذربايجان شرقي

واحد مرکزی خبر :طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس و در آبهای شیرین نخستین بار در کشور در آذربایجان شرقی با موفقیت اجرا شد .
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت : در این طرح که ایران به عنوان سومین کشور جهان آن را اجرا می کند، بچه ماهیان خاویاری به منظور تولید گوشت ماهی های خاویاری و خاویار در قفس های پلی اتیلنی در آب پشت سدها و آب بندانها پرورش می یابند .
آقای محمدیان افزود : بهره برداری بیشتر از منابع آبهای داخلی، آب بندها و دریاچه پشت سدها ، پایین بودن هزینه تولید در مقایسه با پرورش ماهیان خاویاری در استخرهای بتنی و خاکی، پایین بودن سرمایه گذاری اولیه و کاهش سن بلوغ ماهیان خاویاری از 14 به هفت سال در مقایسه با دریا مهمترین مزیت پرورش ماهیان خاویاری در قفس است .
وی اضافه کرد : آذربایجان شرقی به عنوان نخستین استان در کشور پرورش ماهیان خاویاری در قفس را به صورت آزمایشی از 15 ماه قبل در دریاچه پشت سد خاکی ارسباران آغاز کرده است .
مدیر شیلات آذربایجان شرقی نیز گفت : دراین مدت متوسط وزن هر ماهی چهار و نیم کیلو و طول آنها یک متر است و هزار ماهی در 2 قفس پلی اتیلنی نگهداری می شوند .
آقای صمدی افزود : در مرحله نخست تا سال آینده تعدادی از ماهی های خاویاری موجود با رسیدن به وزن هفت کیلو به بازار مصرف عرضه می شود .
دریاچه خزر در سال های گذشته به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری جهان بیش از 90 درصد خاویار جهان را تامین می کرد و ایران دومین کشور صادر کننده خاویار بود اما از چند سال قبل این موقعیت اقتصادی خود را از دست داده است .
وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا با اجرای روشهای مختلف برای تکثیر ماهیان خاویاری ضمن افزایش تولید و سهولت پرورش جایگاه قبلی ایران را بازیابد

دیدگاه خود را بیان کنید