کهگيلويه و بويراحمد مستعد آبزي پروري

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

کهگيلويه و بويراحمد مستعد آبزي پروري
واحد مرکزی خبر:کهگیلویه و بویراحمد با داشتن شرایط مطلوب آبزی پروری و با داشتن مجموعه عوامل تولید آبزیان از جمله آب ، زمین و دمای مناسب جزو مناطق مستعد برای تولید انواع آبزیان است .
توسعه طرح های آبزی پروری علاوه بر تولید و توسعه صادرات و بهبود وضعیت اقتصادی مردم موجب اشتغال زایی و تغذیه سالم و تأمین پروتئین مورد نیاز مردم و به تبع آن سلامت جامعه می شود .
شرایط اقلیمی مطلوب و بسترهای طبیعی مناسبی از جمله رودخانه دائمی و فصلی ، وجود بیش از 700 چشمه ، 1000 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و دهها سد ، داشتن دو نوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری که می توان با برنامه ریزی مناسب از این ظرفیت ها به احداث مزارع کوچک و بزرگ اقدام کرد .
مدیر کل شیلات کهگیلویه و بویراحمد می گوید : در 2 سال گذشته (89) میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور بیش از 7 کیلوگرم و در استان چهار کیلوگرم بود که 3 کیلوگرم نسبت به متوسط کشوری کمتر نشان می داد و هم اکنون سرانه مصرف ماهی در جهان 17 کیلوگرم ، در کشور بیش از 8 کیلوگرم و در این استان چهار و نیم کیلوگرم است.
محمود اسدی می افزاید : سال 89 میزان تولید ماهی حدود7 هزار تن و سال 90 این میزان به 9 هزار تن رسید به گونه ای که این استان رتبه چهارم تولید ماهیان سردآبی در کشور را کسب کرد و از کل تولید استان کمتر از 2 هزار تن(20 درصد ) آن به مصرف داخل استان و 80 درصد ما بقی هم به شهرهای تهران ، مشهد ، اصفهان ، کرمان ، قم و اهواز فرستاده شد.
مدیر شیلات این استان می گوید حدود هشت تا 10 درصد ماهیان سردآبی کشور در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود و عمده مراکز تولید ماهیان سردآبی در استان را شهرستان های بویراحمد ، دنا و بخشی از شهرستان کهگیلویه تأمین می کند.
وی می گوید : آب از مهمترین شرایط پرورش ماهیان سردآبی است که باید فاکتورهای مورد نیاز را در حد قابل قبول داشته باشد و زمین نیز باید از نظر فنی ، اقتصادی ، مصالح و اجتماعی به تأیید برسد.
مدیر کل شیلات کهگیلویه و بویراحمد می گوید : هم اکنون آبگیری استخرهای ماهیان سردآبی معمولاً از چشمه‌ها ، رودخانه‌ها و در تعدادی نیز با پمپاژ تأمین می شود و برای اولین بار در استان یک واحد تولید ماهیان زینتی در شهر سی سخت با ظرفیت تولید 300 هزار قطعه در سال به بهره برداری رسید.
مدیر کل شیلات کهگیلویه و بویراحمد می افزاید : در سال 89 ، متقاضیان در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و ماهیان زینتی ، نگهداری آکواریوم و تغذیه بهداشتی آموزشهای لازم را دیده اند اما برای پرورش ماهیان زینتی نیازمند ایجاد کارگاه‌های جدید هستیم اما متقاضی و سرمایه گذار متناسب با ظرفیت وجود ندارد.
اسدی می گوید : در زمینه کارهای در دست اقدام برای تولید مزارع پرورش ماهی هم اکنون دو مجتمع پرورش ماهی در شهرستان های بویراحمد و دنا در حال ساخت و یک مجتمع نیز در شهرستان چرام در حال مطالعه و طراحی است که با بهره برداری از آنها حدود 3 هزار تن به تولید استان افزود می شود و تولید سالانه ماهی استان به بیش از 12 هزار تن می رسد .
وی می افزاید : با توجه به محدودیت منابع آبی و به منظور توسعه پایدار و حفظ محیط زیست سیاست این مدیریت استفاده از فناوری های جدید در امر آبزی پروری است که ضمن کاهش مصرف آب از آلودگی منابع آبی پایین دست نیز جلوگیری خواهد کرد.
اسدی ایجاد تنوع گونه ای در زیر بخش های آبزی پروری شامل تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و خاویاری ، ترویج مصرف آبزیان ، افزایش سرانه مصرف ماهی و آموزش بهره برداران را از برنامه های مهم اداره شیلات برای رونق صنعت آبزی پروری در استان اعلام کرد .
وی با اشاره به افزایش تولید در سالهای اخیر می گوید : مزرعه داران پرورش ماهی در استان هم اکنون بیش از 6 دوره آموزشی در زمینه تکثیر و پرورش ، تغذیه ، مدیریت ، برنامه ریزی و تولید کاربرد سیستم های مکانیزه در آبزی پروری ، حمل نقل و تولید بچه ماهی را گذرانده اند که این آموزش ها نقش اساسی در افزایش بهره وری مزارع پرورش ماهی داشته است.
مدیر کل شیلات کهگیلویه و بویراحمد افزایش هزینه‌های تولید را از مشکلات واحدهای پرورش ماهی عنوان می کند و می گوید : قیمت بچه ماهی افزایش داشته اما قیمت فروش ماهی کاهش یافته که این نه تنها از مشکلات استان بلکه مشکلات مربوط به پرورش آبزیان در کشور است.
بهره برداران هم نبود بازارچه مشخص در سطح استان و تأمین نشدن به موقع هزینه‌ها ، به ‌خصوص در بحث تامین سرمایه در گردش و بهره برداری‌ از آب را از جمله مشکلات در بحث پرورش ماهی عنوان کردند.
معارضات محلی ، نبود اعتبارات کافی ، خشکسالی های اخیر ، بیمه نشدن طرح های تولیدی در برابر حوادثی از جمله سیل ، طوفان ، بیماری ، استفاده صنعتی از آبراهه ها برای حمل و نقل کالا و تخلیه فاضلابها در آن ، افزایش قیمت غذای ماهی به فاصله 2 ماه ، گرانی نهاده ها واسطه ها ، هزینه بالای تأمین دستگاه ها و آزمایش ها از دیگر مشکلات مطرح شده عنوان شد.
اسدی اطلاع رسانی در زمینه فوائد مصرف ماهی و دسترسی آسان مردم به ماهی را از عوامل افزایش سرانه مصرف عنوان می کند و می افزاید : سرانه مصرف ماهی در استان از چهار کیلو در سال گذشته به 4 و نیم کیلو افزایش یافته است.
وی با اشاره به افزایش قیمت ماهی در ماههای اخیر می گوید : افزایش قیمت ماهی در ماههای اخیر ناشی از افزایش 100درصدی قیمت خوارک ماهی بوده است.
در این زمینه آشنا کردن کشاورزان با فواید و اهمیت این نوع فعالیت و ایجاد انگیزه در آنان ضروری به نظر می رسد

دیدگاه خود را بیان کنید