افزایش ۴۰ درصدی برداشت ماهیان گرمابی در منطقه سیستان و بلوچستان

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

افزایش ۴۰ درصدی برداشت ماهیان گرمابی در منطقه سیستان و بلوچستان
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: میزان برداشت ماهیان گرمابی در منطقه سیستان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است
خمر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: تعداد 10 هزار بچه ماهی گرمابی از گونه‌های آمور، فیتوفاگ و کپور در اسفندماه سال گذشته در یک استخر خاکی 3 هکتاری واقع در حاشیه رودخانه سیستان در روستای صادق از توابع شهرستان زابل رهاسازی شده بود که کار برداشت آن آغاز شد و مقدار10 تن ماهی از این استخر خاکی برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
وی افزود: امسال در کل استان تعداد 850 هزار بچه ماهی گرمابی در 720 باب استخر خاکی و بتنی پرورش ماهی رهاسازی شده که پیش‌بینی می‌شود مقدار 850 تن ماهی برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.
خمر ادامه داد: تعهد تولید ماهیان گرمابی امسال 710 تن بوده که حدود 20 درصد نسبت به تعهد افزایش تولید را در بردارد، و تولید ماهیان گرمابی در استخرهای پرورشی در سال گذشته 600 تن بوده که امسال با تولید 850 تن 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای اولین بار از محل بازارچه مرزی میلک سیستان مقدار 3 تن ماهی از گونه فیتوفاگ توسط بخش خصوصی به کشور افغانستان صادر شد که ارزش ریالی این مقدار ماهی صادراتی مبلغ 120 میلیون ریال بوده است.
خمر گفت: در اواخر اسفند 1390 و فروردین 1391 تعداد 841 هزار و 785 قطعه بچه ماهیان گرمابی در 720 باب استخر پرورش ماهی در سطح استان رهاسازی شده که پیش‌بینی می‌شود مقدار 800 تن ماهی گرمابی برداشت و به بازار مصرف عرضه گردد.
وی افزود: بیش از سه میلیون قطعه بچه ماهی از گونه‌های شیزوتراکس (بومی منطقه سیستان)، فیتوفاگ و بیگ هد در چاه نیمه 4 و منابع آبی شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران، مهرستان و سرباز رهاسازی شده است که پیش‌بینی می‌شود بیش از سه هزار تن ماهی برداشت شود و در حال حاضر با توجه به سردشدن هوا کار رهاسازی بچه ماهیان سردآبی در استخرهای پرورش ماهی سطح استان آغاز شده است که حدودا" 600 هزار قطعه بچه ماهی رهاسازی می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید