همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
ساخت 60 بندر چند منظوره کوچک در جنوب
صدر، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت بندرگاه چندمنظوره بندر خمیر اظهار کرد: ایران در منطقه خاصی قرار گرفته که خلیجفارس در جنوب و دریای خزر در شمال آن قرار دارند و از یک سوم مرز دریایی برخوردار است.
به گزارش ايسنا، او با بیان اینکه ۵۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی در کشور وجود دارد تصریح کرد: متأسفانه از این ظرفیت غیرقابل انکار استفاده نشده، چراکه سیاستهای ما در گذشته بیشتر برّی بوده و به دریا توجه چندانی نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نبود مدیریت در شهرها و مناطق ساحلی باعث کوچ مردم از سواحل و آمدن آنها به مناطق مرکزی و قسمتهای خشکی کشور شده به طوری که بسیاری از شهرها و مناطق ساحلی متروکه و خالی از سکنه شدهاند.
صدر با اشاره به اینکه ۲۵۰ بندر تجاری، صیادی، صنعتی، نفتی و اختصاصی در سواحل مختلف جنوبی و شمالی کشور فعالیت میکنند تصریح کرد: هشت بندر اصلی تجاری در جنوب و سه بندر در شمال به عنوان بنادر اصلی ایران محسوب میشوند که این ۱۱ بندر ۱۷۲ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارند و این در حالی است که ما در اوایل انقلاب تنها ۱۹ میلیون تن ظرفیت داشتیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تحریمهای سنگین در حوزه بنادر کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته علیرغم وجود این محدودیتها ۱۳۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری داشتیم.
به گفته وی در ۱۰ ماهه امسال نیز ۷.۳۶ درصد رشد تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشتهایم که این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هرمزگان، استان مهمی در کشور محسوب میشود و نقش مهمی در سطح ملی و منطقهای دارد گفت: ۹۰ درصد عملیات کانتینری کشور از بنادر هرمزگان انجام میشود که این نشانه اهمیت بسزای این استان است.
وی با اشاره به اینکه در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و با دستور رئیس جمهوری هماکنون ۶۰ بندر چند منظوره کوچک در سواحل جنوبی کشور در دست ساخت است خاطرنشان کرد: تا قبل از پایان سال جاری ۴۰ مورد از این بنادر کوچک و مردمی به بهرهبرداری میرسد.
صدر اضافه کرد: در بسیاری از نقاطی که حتی ممکن است بسیاری از دریانوردان و مسوولان هم نسبت به شناخت آن آگاهی نداشته باشند بنادر کوچک و مردمی در حال ساخت است که این امر موجب بازگشت جمعیت و مردم به مناطق کمتر توسعه یافته شده است.
او با بیان اینکه دو میلیارد دلار سرمایه سازمان بنادر و به همین میزان سرمایهگذاری خصوصی در بخشهای مختلف بندری در حال اجرا است اضافه کرد: هر بندر کوچک مردمی حدود پنج میلیارد سرمایهگذاری نیاز دارد.
وی اضافه کرد: یکی از این ۶۰ نقطه بندر خمیر است که با توجه به جمعیت آن باید تأثیر خوبی در منطقه داشته باشد.
صدر با اشاره به احداث بندرگاه چند منظوره بندر خمیر اضافه کرد: راه دسترسی به این بندر نیز باید دستور کار قرار بگیرد و البته ۱۸ ماهی که برای ساخت این بندر اضافه شده قرارداد با پیمانکار است و ما توقع داریم که مدت زمان ساخت این پروژه به حداکثر ۱۰ ماه تا یکسال کاهش یابد.
صدر به توسعه حملونقل مسافری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت مسافری را به ۱۳ میلیون نفر رساندهایم و سال گذشته نیز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر تردد دریایی داشتهاند که البته این ظرفیت باید افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از منابع غنی آبزیان نیز باید استفاده کنیم تصریح کرد: شناورهایی از کشورهای دیگر به آبهای ما میآیند و ماهیگیری می کنند و ذخایر ما را میبرند که این امر مستلزم تقویت و توسعه بخش شیلات است.
وی به توسعه ناوگان و ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی به متقاضیان شناورهای مسافری و باری اشاره کرد و گفت: تسهیلات لازم جهت خرید این شناورها با بهره صفر درصد و حتی بدون کارمزد بانکی ارائه میشود و متقاضیان میتوانند با درخواست این تسهیلات را دریافت کنند