تعیین 100 نقطه تالابی حساس در کشور

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

تعیین 100 نقطه تالابی حساس در کشور
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ در کنار کارکردهای اقتصادی و طبیعی تالاب‌ها، کارکردهای فرهنگی و اجتماعی این زیستگاه‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد و اگر هر یک از این حلقه‌ها نادیده گرفته شود برنامه‌ریزی برای حفاظت تالاب‌ها به خوبی پیش نخواهد رفت
به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در اهواز، مهندس محمدجواد محمدی‌زاده در همایش روز جهانی تالاب‌ها که روز دوشنبه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ کنوانسیون بین‌المللی رامسر در دوم فوریه 42 سال پیش در ایران به تصویب رسید و امروز 163 کشور عضو این کنوانسیون‌ هستند و تا کنون دو هزار و 65 تالاب در این کنوانسیون به ثبت رسیده و تحت مدیریت قرار گرفته‌اند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تالاب‌ها در چرخه حیات نقش تعیین کننده‌ای دارند و این نقش را به خوبی ایفا می‌کنند. تالاب همانند رحم در حوزه زندگی عمل می‌کند و نقش بسیار تاثیرگذاری در زادآوری دارد.
محمدی‌زاده عنوان کرد: تنوع پرندگان ‌ ایران با مجموع کشورهای اروپایی برابری می‌کند که این تنوع به دلیل وجود تالاب‌های ایران است. این که چهارپایان و آبزیان و پرندگان و دوزیستان مختلفی در زیستگاه‌های ایران به چرخه زیستی خود ادامه می‌دهند به دلیل وجود حلقه وصل این حیات یعنی تالاب‌ها است که نقش بسزایی در تلطیف هوا، جذب گردوغبار و تعدیل دمای زمین دارند.
وی ادامه داد: کارکردهای تالاب‌ها در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بسیار اثرگذارند و تمدن‌هایی که از قرون گذشته شکل‌گرفته‌اند به تالاب‌ها وابسته بوده‌اند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: نباید کارکرد تالاب را تنها در حوزه طبیعت دانست، هر چند که تالاب‌ها در این حوزه نیز بسیار اثرگذارند. با توجه به تنوع زیستی ارزشمندی که تالاب‌های ایران دارند و به ویژه به دلیل این‌که ایران با متوسط بارندگی سالانه 240 میلیمتر روی کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد، کارکردهای تالاب‌های ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
محمدی‌زاده با بیان این که زندگی ما به لحاظ تاریخی، فرهنگی ، اقتصادی، طبیعی و اجتماعی با تالاب‌ها گره خورده است، گفت: در ایران حدود 1000 نقطه تالابی وجود دارد که از این تعداد، سازمان محیط زیست کشور 100 نقطه را تحت عنوان منطقه حفاظتی مراقبت‌شده و منطقه حساس مشخص کرده است و این آمار نشان می‌دهد در رصد تالاب‌ها هنوز ابتدای کار هستیم.
وی ادامه داد: همه آبگیرها، رودخانه‌ها ، دریاچه‌ها و تمام منابعی که در حوزه حیات به نوعی با آب سر و کاردارند به عنوان حوزه تالابی تحت مدیریت قرار داده‌ شده و از آنها حفاظت می‌شود.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: مسئولیت منابع آب، مهم‌ترین چالش و تهدیدی که متوجه نقاط تالابی است. با توجه به وقوع خشکسالی‌های پیاپی، هفت تالاب کشور به میزان گسترده‌ای آسیب دیده‌اند ولی با تلاش‌های انجام شده، سه تالاب از وضعیت خطرناک خارج و کاملا احیا شدند. همچنین اقدامات بسیار خوبی در زمینه حفاظت و احیای تالاب انزلی و تالاب شادگان انجام شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد:‌ مدیریت یکپارچه‌ زیست‌محیطی، موضوع نخست حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌هاست که این طرح در برخی از تالاب‌ها مانند تالاب شادگان اجرا شده است. بر اساس مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز ، نحوه مدیریت بهره‌برداران و افراد ذی‌نفع در این حوزه کاملا برنامه‌ریزی شده و منابع تحت مدیریت قرار می‌گیرند.
وی با بیان این که در این طرح مصارف و به خصوص هدررفت آب کاملا تحت کنترل در می‌آید، ادامه داد: مدیریت یکپارچه، در چندین تالاب از جمله تالاب‌های ارومیه و شادگان مصوب شده و با توجه به خشکسالی‌ها و اهمیت حفظ منابع آب، این مدیریت در تالاب‌ها ضرورت به حساب می‌آید و اجرای آن بسیار مورد تاکید است.
محمدی‌زاده گفت: ‌سازمان حفاظت محیط زیست کشور با همکاری استانداران، باید تا پایان سال 92 مدیریت یکپارچه همه تالاب‌های در معرض خطر را اجرا کنند و گرچه این کار بسیار سنگین است ولی جزو ضرورت‌ها است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که تقویت فعالیت‌های اقتصادی و مشارکت‌ دادن مردم در حوزه تالاب‌ها مورد تاکید است، بیان کرد: لازم است دانشگاه‌ها، بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی خود را به سمت مباحث مختلف در حوزه تالاب‌ها سوق دهند. به این منظور، سازمان محیط زیست امسال مبلغ 30 میلیارد تومان از اعتبارات خود را به تقویت تحقیقات و آموزش‌ها در این حوزه اختصاص داده است.
وی افزود: در جهت توسعه تحقیقات در این حوزه لازم است فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد را تقویت و کارهای آموزشی و پژوهشی در این حوزه تالاب‌ها جدی گرفته شود

دیدگاه خود را بیان کنید