استان مرکزی دومین تولیدکننده ماهیان زینتی

جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۲ بازدید


این روزها کمتر خانه ای است که آکواریوم ماهی نداشته باشد و روز را با طراوت دیدن ماهیان رنگارنگ سر و خستگی از تن در نکند، ماهیان زنیتی که استان مرکزی دومین قطب تولید آن در کشور است
خبرنگار مهر، استان مرکزی بعد از استان اصفهان دومین تولیدکننده ماهیان زینتی است و پس از استان مرکزی، استان فارس در رتبه سوم تولید وصاردات ماهی زینتی قرار دارد.
ماهی زینتی؛ فرصتی که این روزها تزئین خانه ها به مدد آن آمده است تا با خرید کالایی ایرانی در راستای توسعه اقتصادی و نشاط بازار آن را برای تبدیل شدن به کالایی صادراتی یاری دهد.
سرپرست شیلات استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سالانه حدود 10 میلیون ماهی زینتی در استان مرکزی تولید می شود که قطب تولید این محصول شهرستان محلات در استان مرکزی است.
حسن اکبری با بیان اینکه تولید ماهی زینتی در سال گذشته ازمرز 13 ملیلون تن فراتر رفت گفت: پیش بینی می شود تولید امسال در پایان سال به بیش از 12 میلیون قطعه برسد.
سالانه 9 میلیون قطعه به تولیدات باید اضافه شود
وی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده سالانه 9 میلیون و 300هزار قطعه انواع ماهیان زینتی تولید شود که با توجه به عملکرد هشت ماهه پیش بینی می شود این میزان تولید تا پایان سال به 12 میلیون قطعه برسد.
اکبری، تعداد واحدهای تولیدی ماهیان زینتی در استان را بیش از 40 واحد اعلام کرد و افزود: شهرستانهای محلات، اراک، ساوه و شازند مهمترین مراکز تولید ماهی زینتی در استان مرکزی هستند.
پیش بینی افزایش صادرات تا 100 هزار دلاربه یک کشور
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه گفت: در شش ماهه نخست امسال 56 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی به ارزش 55 هزار دلار از استان به کشور عراق صادر شده که پیش بینی می شود این میزان صادرات تا پایان سال به 120 هزار قطعه و 100 هزار دلار تنها به یک کشور برسد.

اکبری تصریح کرد: استان مرکزی با تولید 70 گونه ماهی زینتی از نظر تنوع تولید رتبه اول و از نظر میزان تولید رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

فعالیتی که از سال 72 شروع شد

توسعه فعالیت در زمینه ماهیان زینتی در ایران از سال 72 تنها با 15 واحد دارای مجوز رسمی و با تولید دو میلیون و 800 هزار قطعه در کشور شروع شد و اکنون بیش از90 میلیون قطعه ماهی زینتی در سال توسط 834 مرکز تولید می‌شود و بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم در این حرفه فعالیت می کنند.

بر اساس آمار سازمان شیلات کشور، ایران تاکنون موفق به تکثیر و پرورش بیش از 85 گونه از 200 گونه ماهیان وارداتی به کشور شده‌ است که تولید عمده آن ماهی گلدفیش ، انواع زنده‌زا ، انواع سیچلاید ، گورامی ، تترا و باربها است.

تجارت ماهیان زینتی میلیاردها دلار در سال درآمد نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند که بیش از 50 درصد آن متعلق به کشورهای جنوب شرق آسیا است و از این رو، توجه به ظرفیت های توسعه تولید ماهی زینتی با اهمیت می شود.

ظرفیت تولید ماهی بیش از میزان فعلی است
اکبری سرپرست شیلات استان، با اشاره به اینکه مردم در سالهای اخیر استقبال زیادی از ماهیان زینتی می کنند، به توانمندی های استان برای پرورش ماهی زینتی بیش از میزان فعلی اشاره کرد و گفت: اکنون میزان آبی که از طریق رودخانه‌ها، چشمه‌ها و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق استحصال می‌شود حدود 4 میلیارد مترمکعب می‌باشد که 1.5 میلیارد آن مربوط به آب‌های سطحی و 2.5 میلیارد مترمکعب آن مربوط به آب‌های زیرزمینی است که می تواند به عنوان پتانسیل تولید ماهی از آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: این میزان آب از طریق چهار رشته رودخانه دائمی، یک‌هزار و 882 دهنه چشمه، 2 هزار و 301 رشته قنات، 10 هزار حلقه چاه کشاورزی، دو سد بزرگ، 120 سد کوچک و 15 هزار کیلومتر کانال آبرسان در دسترس قرار می‌‌گیرد که از آن به نحوه مناسب برای تولید استفاده نمی شود.

توسعه تولید در گروی حمایت

اسکار، آنجل ، گلدفیش ، پرچم ماهی ، چاقو ماهی ، سیلور و پنگوسی از جمله ماهیان زینتی استان مرکزی است که در 34 واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در شهرستان‌های محلات ، اراک ، ساوه ، تفرش ، خمین و شازند تولید می شود.

محمدی از تولید کنندگان ماهی زینتی در اراک، با اشاره به اینکه، توجه به تولید ماهیان زینتی در کنار حمایت از تولیدکنندگان باید باشد گفت: یکی از مشکلات جدی واردان ماهی زینتی از خارج است در حالیکه تولید داخلی پاسخ نیاز را می دهد.

صنعت تولید و پرورش ماهیان زینتی سالانه 15 میلیارد دلار در جهان درآمد دارد و از نظر اشتغال هم ، تولید هر50 هزار قطعه ماهی زینتی برای 15 نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند و بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک فرصت اقتصادی بالقوه که می تواند بالفعل شود یاد کرد

دیدگاه خود را بیان کنید