تحقیقات دانش‌بنیان ماهیان زینتی کشور در محلات گشایش یافت

شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
تحقیقات دانش‌بنیان ماهیان زینتی کشور در محلات گشایش یافت

اولین شرکت تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی کشور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزشی و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي در محلات گشایش یافت.

با حضور اسكندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزشی و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي در شهرستان محلات دو تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان و یک تفاهم نامه پیرامون احداث شهرک ماهیان زینتی منعقد و اولین شرکت تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی کشور در محلات گشایش یافت.


پرورش و تولید ۲۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی سهم ایران در حوزه آبزی‌پروری

اسکند زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي نیز با اشاره تولید سالانه ۹۷.۲ میلیون تُن آبزی در سطح جهان گفت: از این میزان ۵۶ درصد صید و مابقی در حوزه آبزی پروری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: آبزی پروری در سطح دنیا در حال افزایش است چراکه مصرف آبزیان در سبد غذایی مردم رو به رشد است و در کشور ما نیز تحقیقات در حوزه آبزی پروری در دستور کار است. با توجه به تلاش برای گسترش آبزی پروری در قفس در آینده شاهد افزایش میزان تولید خواهیم بود.

زند همچنین با اشاره به تولید ۱.۵ میلیارد قطعه ماهیان زینتی در سطح جهان اظهار کرد: در حال حاضر سهم کشور ما در تولید ماهیان زینتی ۲۱۰ میلیون قطعه و سهم استان مرکزی ۱۳.۵ میلیون و سهم شهرستان محلات ۱۱ میلیون قطعه است. با توجه به وضعیت شهری محلات این میزان قابل توجه است و با راه اندازی شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات و افزایش ۱۰ میلیون قطعه‌ای شاهد رشد چشمگیری جایگاه پرورش ماهیان زینتی در استان و کشور خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي همچنین افزود: در حال حاضر تقاضاهای زیادی در سطح کشور برای احداث مجموعه‌های تحقیقاتی جدید داریم که از طرف مسئولین نیز در حال پیگیری است ولی در ۴ سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای افزایش کمیت مراکز تحقیقاتی نداشته است اما در این میان تنها دو کار در سطح کشور انجام شده که هر دو نیز در سطح شهرستان محلات بوده است.

وی ادامه داد: ارتقاء مرکز تحقیقات گل و گیاه به پژوهشکده ملی گل و گیاه و تصویب آن در وزارت علوم با ردیف بودجه مستقل و راه اندازی مرکز تحقیقات ماهیان زینتی محلات با پیگیری های بسیار جدی آقای دکتر سلیمی نماینده شهرستان محقق شده است.

در پایان این مراسم دو تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان و یک تفاهم نامه پیرامون احداث شهرک ماهیان زینتی منعقد و اولین شرکت تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی کشور در محلات گشایش یافت

تحقق مصوبات سفر ریاست جمهوری مهم‌ترین مطالبه مردم محلات

علی زینی وند فرماندار شهرستان محلات در جلسه بررسی مشکلات حوزه کشاورزی محلات که با حضور اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در فرمانداری محلات برگزار شد ضمن تشکر و قدردانی از پیگیری‌های مسئولان در سطح شهرستان و استان برای شروع عملیات احداث شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات گفت: دولت یازدهم با انتخاب مسیر درست در کشور که مبتنی بر پژوهش و تحقیق در تعیین راه صحیح است، زمینه توسعه کشور را هموار ساخته است.

وی ادامه داد: در جوار دهکده گل و گیاه شهرستان محلات زمینی به مساحت ۱۷ هکتاری برای احداث شهرک ماهیان زینتی اختصاص پیدا کرده و در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته است.

زینی وند، یکی از درخواست های مهم مردم و مسئولان شهرستان را اختصاص بودجه مذکور ظرف ۲ سال زمان تعیین شده برای احداث شهرک دانست و بیان کرد: امیدواریم با تحقق این امر شاهد بهره برداری از اولین شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات باشیم چراکه این امر نقشی موثر در توسعه اشتغال پایدار در سطح شهرستان محلات دارد.

احداث شهرک ماهیان زینتی محلات نیازمند مساعدت مسئولین/یک‌پنجم، سطح زیرکشت گل و گیاه کشور در محلات

حجت السلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیر در این جلسه اظهار کرد: امروز پژوهش وتحقیقات بحث بسیار تعیین کننده ای در بخش کشاورزی است و اگر به تحقیقات و پژوهش توجه نشود در دنیا حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

وی ادامه با اشاره به قرارگیری نزدیک به یک‌پنجم میزان سطح زیرکشت گل و گیاه کشور در شهرستان محلات گفت: به وجود پژوهشکده گل و گیاه در شهرستان محلات یکی از ضروریات بود که پس از آغاز به کار دکتر زند، یک ردیف بودجه با مساعدت ایشان در مجلس برای توسعه پژوهشکده دریافت شد که کمک بسیار بزرگی به رشد و توسعه آن کرد.

سلیمی همچنین با اشاره به بنیه خوب پژوهشکده از نظر هیئت علمی و کارهای زیرساختی بیان کرد: پژوهشگاه در زمینه توسعه آزمایشگاه نیاز به تقویت دارد و در صورت مساعدت مسئولان می‌توان در راستای حفظ گونه های نایاب گیاهی بخصوص میوه جات بومی شهرستان که برخی از آنها در کشور وجود ندارد و در حال فراموشی است اقدامات مناسبی انجام داد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از کمک ۵۰۰ میلیون ریالی امام جمعه شهر محلات از طرف موسسه غدیر خاطرنشان کرد: احداث و راه اندازی شهرک ماهیان زینتی محلات نیازمند مساعدت مسئولین کشوری ست و از وزارت جهاد کشاورزی نیز توقع داریم در این زمینه مساعدت‌های لازم را انجام دهد.

ظرفیت تولید ماهیان زینتی ۱۰ میلیون قطعه افزایش می یابد

علی بابایی, رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: افتتاح مرکز تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی، که امروز افتتاح می‌شود در سطح ملی به ارتقاء دانش پرورش ماهیان زینتی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی از ظرفیت‌های علمی کشور هستند که در امر اقتصادی کردن کشاورزی موثر خواهند بود و پژوهشکده گل و گیاه و ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات نیز در همین راستا دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

بابایی با اشاره به تصویب ۶۰ میلیارد ریال اعتبار سفر ریاست جمهوری برای احداث شهرک ماهیان زینتی در محلات بیان کرد: با تصویب این اعتبار در کارگروه امور زیربنایی در انتظار تخصیص هستیم و با افتتاح این شهرک که دومین شهرک ماهیان زینتی کشور نیز خواهد بود به زودی شاهد افزایش ۱۰ میلیون قطعه‌ای ظرفیت تولید ماهیان زینتی در سطح استان خواهیم بود که این امر نقش بسزایی در اشتغال پایدار و صادرات غیر نفتی موثر خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خاتمه با اشاره به جایگاه مناسب شهرستان محلات در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برای تقویت زیر ساخت‌های پرورش ماهیان زینتی آمادگی کامل دارد و از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

منبع : دیار محلات

دیدگاه خود را بیان کنید