بهره‌برداری بندر چمخاله تا سال 92

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۲ بازدید


معاون وزیر راه با اشاره به افتتاح بندر چمخاله تا پایان سال 92 گفت: در بندر امیرآباد مناقصه توسعه فاز بعدی در دست انجام بوده و پروسه کاری است که فاز اول آن نظیر اسکله رورو در دست اجرا و تجهیزات آن در حال نصب است
سید عطاءالله صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان این که 30 درصد مرزهای کشور، مرز آبی است، اظهار داشت: 165 پروژه با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری سازمان بنادر در بخش دریایی و بندری در حال انجام است، ضمن آنکه بخش خصوصی نیز حدود 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در توسعه پس‌کرانه‌ها دارد.
* سرمایه‌گذاری 60 میلیارد تومانی سازمان بنادر در بندر چمخاله
وی درباره طرح توسعه بندر چمخاله، تصریح کرد: در این بندر اراضی تملک شده و پیمانکار نیز عملیات تسطیح اراضی را آغاز کرده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: بندر چمخاله از بنادر شمالی کشور است که در راستای توسعه ساحلی و جذب گردشگری مقرر شد از حالت راکد خارج و به بندر تجاری و گردشگری تبدیل شود.
صدر ادامه داد: این بندر اکنون از تملک شیلات خارج شده و به تملک سازمان بنادر و دریانوردی درآمده و طبق برنامه‌ریزی که امسال انجام شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه برخی تجهیزات باقی مانده در این بندر در حال نصب است، گفت: حصار کشی‌ها در این بندر انجام گرفته است و پس از دیوار‌ کشی، فنس‌کشی‌ها و تسطیح اراضی، کارهای تکمیلی مطالعاتی آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری 60 میلیارد تومانی سازمان بنادر در این بندر شمالی کشور برای پیشرفت پروژه، تصریح کرد: به زودی ساخت بندر چمخاله با تکمیل تجهیزات مورد نیاز در محل پروژه سرعت می‌گیرد.
صدر با بیان اینکه به زودی عملیات احداث موج‌شکن در این بندر آغاز خواهد شد، اضافه کرد: بندر چمخاله برای احداث به بخش خصوصی واگذار می‌شود و احتمالاً تا پایان سال آینده شاهد بهره‌برداری از این بندر خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: مطالعات فنی پروژه کامل بوده و جانمایی و محل احداث این بندر از نظر تجاری و گردشگری در موقعیت مناسبی قرار دارد.
صدر درباره مزایده توسعه، تکمیل و حق بهره‌‌برداری از بندر چمخاله به عنوان بندر تفریحی، گردشگری و تجاری به صورت اجاره بلند مدت، گفت: به استناد بند ١١ مصوبه استانی هیات وزیران در جلسه مورخ ٢٥/٧/١٣٨٧ (ابلاغی طی نامه شماره ١٣٧٣١٠/٤١١٤٧ مورخ ٩/٨/٨٧ معاون اول رئیس جمهور‌) و تغییرات بعدی آن، مبنی بر فعال شدن بندر چمخاله در زمینه گردشگری و تجاری‌، سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد توسعه، تکمیل و حق بهره‌برداری از بندر چمخاله را به عنوان یک بندر تفریحی، گردشگری و تجاری به صورت اجاره بلندمدت به اشخاص حقوقی غیر دولتی واگذار کند.
بنابراین گزارش طول اسکله چمخاله 60 متر مربع، عرض 30 متر مربع و فضای محوطه اسکله 180 متر مربع است.
* افزایش ظرفیت بندر امیرآباد به 2 برابر در فاز 2
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه بندر امیرآباد اظهار داشت: این بندر یکی از بنادر شمالی کشور بوده که به خط آهن متصل است و موقعیت جغرافیایی مطلوبی دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر فعلاً 5 میلیون تن است، تصریح کرد: بندر امیر آباد بهشهر در انتهای کریدور جنوب ـ شمال کشور قرار گرفته است و در واقع بندر شهید رجایی در جنوب و بندر امیرآباد در شمال، انتها و ابتدای این کریدور ترانزیتی هستند.
وی افزود: در بندر امیرآباد مناقصه توسعه فاز بعدی در دست انجام است؛ این پروسه کاری است که فاز اول آن نظیر «اسکله رورو» در دست اجرا بوده و تجهیزات آن در حال نصب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: اگر این تجهیزات نصب شود بندر امیرآباد ‌اولین بندری است که اسکله رو‌رو واگن‌دار دارد که می‌تواند واگن به راحتی از کشتی تخلیه شده و به خطوط راه‌آهن حمل شود که این امر بسیار منحصر به فرد است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در توسعه آتی این بندر اجرای 5 اسکله در طرح فاز دوم دریایی است که اجرا می‌شود و ظرفیت بندر را به 2 برابر افزایش خواهد داد.
صدر با بیان اینکه پس‌کرانه بندر امیرآباد حدود 100 هکتار منطقه ویژه اقتصادی است که در حال توسعه آن به 2 هزار هکتار هستیم، گفت: در این بندر زمینه برای ایجاد انواع کارخانه در پس‌کرانه فراهم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه این بندر ظرفیت مناسبی برای حمل و نقل کالا دارد، اظهار داشت: پس‌کرانه بندر حدود 100 هکتار منطقه ویژه اقتصادی است که در حال توسعه آن به 2 هزار هکتار هستیم که موقعیت مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم می‌کند.
صدر با اشاره به اینکه همچنین بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در توسعه انبارهای نفتی بندر این بندر را انجام می‌دهد، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی‌ اسکله‌ها را می‌سازد و از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه پس‌کرانه‌ها استفاده می‌‌شود.
به گزارش فارس در راستای طرح توسعه بندر امیرآباد می‌توان به توسعه زیرساخت‌ها برای احداث کارخانه‌های تولید فولاد، تولید کاغذ، صادرات گچ و از این قبیل اشاره کرد؛ در بندر امیرآباد امکاناتی فراهم شده است که بخش خصوصی می‌تواند از مزیت‌های منطقه ویژه استفاده کند تا صادرات از آنجا انجام شود.
طرح‌های توسعه بندر امیر آباد شامل طرح واگذاری 104 هکتار از اراضی زون‌های نفتی و صنعتی به بخش خصوصی، احداث 2 اسکله نفتی و 2 اسکله چند منظوره و 1 اسکله خدماتی،‌ ساخت ٣ باب انبار ترانزیتی به مساحت کل ٣٠٠٠٠ متر مربع، احداث ساختمان اداری به مساحت 3150 متر مربع، احداث ساختمان گمرک بندر به مساحت 2750 متر مربع،‌ توسعه ساختمان گارد، تکمیل ساختمان برج کنترل بندر به مساحت 1360 متر مربع، توسعه پس کرانه غربی با محوطه 21 هکتاری و 2 باب انبار دوقلو به مساحت کل 10000 متر مربع، محوطه سازی اراضی ضلع شرقی بندر، لایروبی حوضچه و کانال ورودی، لوله کشی گاز داخل محوطه بندر و اجرای پروژه‌های آبرسانی است.
بنابراین گزارش بندر امیرآباد بهشهر یکی از بنادر مهم و تاثیرگذار کشور در زمینه تجارت و مبادلات دریایی است که نقش بسزایی در صادرات و واردات کالا داشته است

دیدگاه خود را بیان کنید