کاهش تولید قزل‌آلا و افزایش قیمت

چهار‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۹ بازدید


(ایسنا) اظهار کرد: علی‌رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تولید 150 هزار تن ماهی قزل‌آلا در امسال، به دلیل شرایط نامناسب میزان تولید حدود 100 هزار تن خواهد بود.
وی افزود: در 10 ماه امسال 85 هزار تن انواع ماهی قزل‌آلا از قبیل سالامون، ریمبو، نژاد زرد و آبی از مزارع پرورشی برداشت شده است.
مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی عنوان کرد: هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا 10 هزار و 500 تا 12 هزار و 500 تومان در مزارع خریده می شود که نسبت به نیمه اول سال با افزایش 50 درصدی قیمت همراه است.
لشکری ادامه داد: در نیمه اول امسال به دلیل انتظار برای عملی شدن وعده‌های دولتی از جمله معافیت تولیدکنندگان از پرداخت آب‌بها، تامین نهاده‌ها و مواد اولیه تولید و... نرخ ماهی قزل‌آلا تغییری نکرد اما پس از آن با توجه به عملی نشدن این وعده‌ها و افزایش بیشتر هزینه‌های تولید ناشی از افزایش نرخ ارز، مجبور به اعلام نرخ واقعی این محصول به تولیدکنندگان شدیم.
افزایش 100 درصدی قیمت ماهی قزل‌آلا در نیمه دوم امسال
وی خاطر نشان کرد: در نیمه اول امسال ماهی قزل‌آلا کیلویی 5500 تا 6000 تومان در مزارع خریداری شد و در بازار نیز تا کیلویی 9000 تومان به دست مصرف‌کننده رسید اما اکنون قیمت این محصول 100 درصدی افزایش یافته است.
مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی ادامه داد: تفاوت قیمت خرید ماهی قزل‌آلا با قیمت آن در بازار مصرف، بسیار بالا است و حاشیه‌ی سود بالای واسطه‌ها به ضرر تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است.
لشکری از نبود نظارت بر بازار محصولات شیلاتی گلایه کرد.
وی ادامه داد: نهاده‌های تولید برای ماهیان سردآبی مانند سویا، پودر ماهی، دارو و انواع مکمل‌ها که غالبا وارداتی است، پس از افزایش نرخ ارز با مشکل مواجه شده و از ابتدای سال تاکنون هیچ‌گونه نهاده‌ای در اختیار پرورش‌دهندگان ماهی سرد آبی قرار نگرفته است.
ماهیان سردآبی همچنان بدون شناسنامه
لشکری درباره‌ی اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن ماهیان سردآبی عنوان کرد: علی‌رغم این‌که اجرای طرح کد رهگیری از آذر ماه امسال آغاز شده است هنوز ماهیان سردآبی شناسنامه‌دار نشده‌اند.
مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی ادامه داد: حضور اتحادیه صادر‌کنندگان در شورای سیاست‌گذاری آبزیان لزومی ندارد و این خود یکی از مشکلات موجود در راه شناسنامه‌دار کردن ماهیان سردآبی است که امید می‌رود با اعلام فراخوان سازمان شیلات به همه استان‌ها، این طرح از اسفند ماه آغاز شود.
وی درباره برنامه‌های سال آینده برای راه‌اندازی مزارع جدید ماهی قزل‌آلا گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت تقویت مزارع موجود راه‌اندازی مزارع جدید در دستور کار قرار نگرفته چراکه با مزارع موجود، پتانسیل تولید 500 هزار تن ماهی سردآبی وجود دارد.
لشکری افزود: در قانون افزایش بهره‌وری صدور مجوز برای راه‌اندازی مزارع پرورشی جدید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی واگذار شده در حالیکه هیچ ارتباطی با وظایف این سازمان نداشته و باید مانند دیگر کشور‌ها صدور مجوز مزارع جدید پرورش ماهی در اختیار اتحادیه‌های صنفی باشد.
به گفته مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی، شرایط سخت برای دریافت تسهیلات بانکی یکی از مشکلات پرورش‌دهندگان است به طوریکه پرورش‌دهندگانی که مزارع بزرگی داشته‌اند به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌ها مجبور به رها کردن مزارع خود شده‌اند

دیدگاه خود را بیان کنید