کشف يک فسيل زنده با قدمت بيش از 100 ميليون سال در چابهار

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید


واحد مرکزی خبر :محققان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای چابهار برای اولین بار موفق به کشف یک گونه فسیل نرده در آبگیرها و برکه های سواحل این منطقه شدند .
رئیس مرکز تحقیقات شیلات چابهار گفت : در پی تحقیقات میدانی در آبگیرها و برکه های سواحل منطقه که پس از بارندگیهای اخیر آبگیری شده بودند ، موفق شدیم یک گونه میگوی بچه وزغی را با قدمت زیستی 100 تا 200 میلیون ساله شناسایی کنیم .
دکتر اژدری افزود : این سخت پوست به دلیل شباهت ظاهری اش به نوزاد قورباغه به این نام معروف است و دارای ویژگیهای زیستی منحصر به فرد و قابل توجهی است .
وی گفت : این فسیل زنده دارای توانایی زیاد در رشد و تولید مثل دارد به گونه ای که در یک دوره زیست 2 تا 3 هفته ای به بلوغ و تولید مثل می رسد و می تواند تخمهایی با قابلیت مقاوم به خشکسالی تا دوره ای 20 ساله را تولید کند که پس از بارندگی و آبگیری مجدد آبگیرها تبدیل به موجودات زنده می شوند و همین چرخه زیستی را طی می کنند .
پیش از این یک گونه دیگر از این آبزی در آذربایجان رؤیت و گزارش شده بود اما این گونه آبزی رؤیت شده در آبگیرهای سواحل چابهار برای اولین بار از این منطقه در کشور گزارش می شود .
کارشناس این مرکز هم با اشاره به اینکه این آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی و متعلق به دوره دایناسورهاست ، افزود : با رؤیت میگوی بچه وزغی کشورمان می تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه آبزی با ارزش در دنیا نقش ویژه ای ایفا کند .
نام علمی این آبزی میگوی بچه وزغی است که یک تا 5 سانتی متر طول دارد

دیدگاه خود را بیان کنید