ایران میزبان نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی چالش‌های زیست‌محیطی خلیج‌فارس

یک‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


ایسنا، با توافق کشورهای عضو کنوانسیون کویت مقرر شد تا نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‏‌المللی راپمی با همکاری ایران و با موضوع «چالشهای زیستمحیطی منطقه دریایی راپمی» از سیزده تا شانزده اسفندماه سالجاری در جزیره کیش برگزار شود.
موضوعات این کنفرانس در چهار محور اقیانوس‌شناسی فیزیکی و زمین شناسی دریا، آلودگی و شیمی دریا، اکولوژی و بیولوژی دریا و شیلات و موضوعات نوظهور خواهد بود.
در این کنفرانس قرار است رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران،‌ وزیر محیط زیست کشور عمان، مقامات سازمان منطقه‌ای راپمی، استانداران استان‌های ساحلی جنوبی و برخی مقامات ارشد سازمان‌های مربوطه حضور یابند.
ویژگی‌های استراتژیک خلیج‌فارس و دریای عمان به عنوان یکی از مهمترین مناطق تردد نفتکش‌ها در جهان و ذخایر فسیلی قابل توجه و همچنین زیست بوم بی نظیر آن سبب شده که در چهار دهه گذشته کشورهای حاشیه این پهنه های آبی، نسبت به سلامت محیط زیست آن حساس شده و برای پایش و نظام‌مند نمودن فرآیند توسعه به برنامه ریزی و هماهنگی بپردازند.
در همین رابطه کنوانسیون منطقه‌ای "حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان" موسوم به "کنوانسیون کویت" در سال 1978 میلادی به امضای کشورهای منطقه رسید.
به گزارش ایسنا، این کنوانسیون در ایران در سال 1359 به تصویب شورای انقلاب رسیده و لازم الاجرا شد. همچنین در راستای اجرایی کردن این کنوانسیون، سازمان منطقهای راپمی با حضور هشت کشور حاشیه خلیجفارس و دریای عمان تاسیس شد. این کنفرانس برای اولین بار پس از فعالیت بیش از سه دهه سازمان منطقه ای راپمی برگزار می گردد

دیدگاه خود را بیان کنید