افزايش صيد ماهي کيلکا در آب هاي خزر

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

افزايش صيد ماهي کيلکا در آب هاي خزر
واحد مرکزی خبر :رئیس سازمان شیلات ایران گفت: افزایش 45 درصدی صید کیلکا در آبهای گیلان، صیادان را غافلگیر کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ،
غلامرضا رازقی گفت : برخلاف انتظار، صید کیلکا در آب های دریای مازندران در سال جاری با افزایش چشمگیری همراه بوده است.
وی ادامه داد : با وجود اینکه روند کاهش صید کیلکا در سالهای گذشته ادامه داشت اما امسال آمارها حاکی از افزایش 45 درصدی صید کیلکا در گیلان و افزایش 11 درصدی در مازندران
است.
رازقی با اشاره به اینکه این افزایش صید، کیلکاگیران را غافلگیر کرده است، گفت: علت این افزایش را کارشناسان تحقیقات شیلات در حال بررسی دارند.
وی یادآور شد: به نظر می رسد شرایط آب و هوایی دریای خزر در افزایش میزان صید کیلکا در سال جاری بسیار موثر بوده است اما هنوز نمی توان نظر قطعی را اعلام کرد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر کیلکای صید شده در آب های خزر در کارخانه های کنسروسازی و تهیه پودر ماهی به مصرف می رسد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی باید متناسب با تولید باشد ، خاطرنشان کرد: در صورتی که تولید مناسب برای کیلکا داشته باشیم و از صید میزان قابل توجهی از آن در سال ، اطمینان حاصل کنیم، فرهنگ سازی به منظور تشویق مردم به منظور استفاده از کیلکا برای تهیه خوراک را انجام خواهیم داد.
وی،تصریح کرد:با افزایش میزان صید کیلکا در سال جاری، وضع اقتصادی کیلکاگیران بهتر شده و فشارهای کمتری به سازمان شیلات برای خریداری شناورهایشان وارد می کنند؛ امیدواریم با افزایش روند صید کیلکا شاهد رونق اقتصادی هر چه بیشتر کیلکاگیران باشیم.
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در صورت ادامه روند افزایش صید کیلکا، شناورهای کیلکاگیر که خریداری شده است ، دوباره به آب اندازی خواهد شد.
خبر دیگری هم از شبکه مانا حاکی است ؛ مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از افزایش 35 درصدی جابجایی محموله های صادراتی خبر داد.
محمدرضا قادری گفت : از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال جاری 697 هزار و 61 تن انواع محمولات صادراتی از طریق ناوگان کشتیرانی دریای خزر حمل شده است.
وی به تخلیه و بارگیری این شرکت در یازده ماه سال جاری اشاره کرد و گفت : میزان تخلیه و بارگیری کالا یک میلیون و 655 هزار و 783 تن بوده است.
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر افزود : تلاش در افزایش تعداد و ظرفیت کشتی های ناوگان از مولفه های اصلی و مهم در بالا بردن توان و عملکرد کشتیرانی دریای خزر است

دیدگاه خود را بیان کنید