افزایش توليد ماهي در كشور

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۳ بازدید


باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، مدير كل دفتر توسعه منابع آبزي و ماهيان آب شيرين سازمان شيلات ايران گفت: امسال 285 هزار تن ماهي در بخش آبزي‌پروري توليد شد كه اين مقدار نسبت به سال گذشته رشدي 17 درصد داشته است.
مرتضي افراسيابي بیان کرد: در بخش منابع آبزي پروري كشور در مجموع 60 هزار تن صادرات صورت گرفت و در بخش ماهيان گرمابي عمده صادرات به كشور آذربايجان، عراق و ارمنستان بود.
وی ادامه داد: از جمله برنامه‏ها براي افزايش توليد آبزيان پرورشي، استفاده از مكانيزاسيون در آبزي‏پروري و استفاده از اكثر منابع آبي موجود استان‏ها است
افراسیابی افزود: تنوع ژنتيكي، ايجاد انگيزه در مصرف‏كنندگان و تحول در بازار مصرف با بالا بردن سرانه مصرف، توليد با رويكرد محصول كيفي نيز از ديگر برنامه هايي است كه در راستاي افزايش توليد آبزيان پرورشي در دستور كار قرار داده شده اند.
افراسيابي با اشاره به اينكه استان فارس از استان‌هاي موفق در توسعه مكانيزاسيون در آبزي پروري است، افزود: براي توسعه شيلات به حمايت‌هاي بخش‌هاي زيست محيطي، آب و بخش بازار نياز است.
وی بیان کرد: امسال شيلات ايران رويكرد كميته‌هاي تخصصي خود را به سمت پذيرش نوآوري‌ها و استفاده از تكنولوژي روز دنيا تغيير داده است.
اين مقام مسئول ادامه داد: برنامه راه‌اندازي استخرهاي دو منظوره در زمینهای كشاورزي كه از چاه آب تغذيه مي‌شوند در چارچوب توسعه آبزي‌پروري در كشور انجام شده است.
مدير كل شيلات فارس نيز گفت: اكنون تعداد 110 مركز و مزرعه تكثير و پرورش ماهي در استان فارس فعال هستند و توليد با احتساب استخرهاي ذخيره و منابع آبهاي طبيعي و نيمه طبيعي به 9 هزار تن رسيده است .
سيد محمدرضا سعادت بیان کرد: همچنين 25 مركز تكثير ماهيان زينتي، سردابي و گرمابي با توان توليد بالغ بر سي ميليون قطعه تكثير و 3 مزرعه پرورش ماهيان خاوياري در فارس فعال است.
مدير شيلات فارس با بيان اين كه سال آينده امكان توليد خاويار در استان فراهم مي‌شود، گفت: هم‌اينك سه مزرعه با توليد سالانه 65 تن ماهي خاوياري در استان فعال است

دیدگاه خود را بیان کنید